Lik pris for alle studenter i Oslo og Akershus: 380 NOK i måneden

Til: Oslo Bystyre, Ruter og Samferdselsdepartementet

Hvorfor skal studenter innenfor samme fylke få forskjellige priser?

Studentene ved Universitetet for miljø- og biovitenskap i Ås fremmer et innbyggerinitiativ til Oslo Bystyre med budskapet: Lik pris for alle studenter innenfor Oslo og Akershus: 380 kr i måneden på Ruters månedskort! Vi samler også inn underskrifter til Akershus Fylkeskommune, da Ruter er et samarbeid mellom fylket og kommunen. Vi trenger minst 300 elektroniske underskrifter for å endre på en svært urettferdig situasjon:

Etter soneomleggingen 2. oktober 2011 ser vi at det er laget et uheldig system som prisdiskriminerer studenter og inviterer til en videre økning av månedskortet. Når Ås i tillegg er plassert innenfor sone-3 innebærer det en uforholdsmessig prisøkning fra sone-2 som ligger 4 minutter unna. Dette gjenspeiler overhodet ikke reelle økonomiske forhold da alle studenter får samme beløp i månedlig støtte: ca 6700 NOK. Studentstyret NSO-Ås fremmer dette forslaget da dette spesielt rammer de 4200 studentene som går på UMB, hvorav minst 30 % er pendlende studenter.

Og det er sikkert ikke bare UMB i Ås som har havnet i en knipe; det finnes mange pendlende studenter i Oslo og Akerhus idag. Vi mener det er få gode argumenter for å prisdiskriminere studenter, og vi ønsker derfor å fremme et innbyggerinitiativ som favner ALLE studentene i Akershus og Oslo, med det resultat at det blir lik pris på månedskortet fra Ruter: 380 NOK.

Må du pendle gjennom soner for å komme frem til studiestedet ditt og straffes prismessig for det? Signer kampanjen vår og sammen skal vi stå på vårt: lik pris for alle studenter!