Nei til bomfinansiering på fylkesveg 17 - underskrift.no
underskrift.no

Nei til bomfinansiering på fylkesveg 17

Til: Nord-Trøndelag Fylkeskommune

Den gleden jeg opplever når jeg ser mennesker i regionen gå i mot prosjektet er nesten ubeskrivelig. Dette prosjektet har skapt kvalme hos meg så lenge jeg har vært det bekjent. For meg virker det som om Arbeiderpartiet også lokalt prøver å lure gjennom vedtak for prestisjetunge prosjekt de kan ha på skrytelista. Etter siste informasjonsrunde fikk jeg vite at det er en ramme på 1400 millioner til prosjektet, halvparten av disse pengene skal gå til å legge bru over beitstadsundet. Fylkeskommunen har også godkjent å bidra med omtrent halvparten av totalrammen, resten skal kreves inn med bomfinansiering.

Jeg har bil, jeg betaler årsavgift og veiavgift, i tillegg gir jeg Staten Norge over 1/3 av lønna mi i året. Norge får også mellom 15-25% moms på alt jeg handler. I tillegg kreves det altså at jeg betaler bomavgift når jeg skal bruke bilen jeg har betalt avgifter på, og dieselen som er avgiftsbelagt langt over pipa på raffineriet ! Som om dette ikke var grunn nok til å gi en lang kabel i bomveifinansiering, setter jeg også spørsmålstegn ved motivasjonen for prosjektet. Et av argumentene er at vi skal få kjøre 80 km/t på større deler av strekningen, men det er i mine øyne ikke det som må prioriteres. Det er flere ulykkesutsatte steder på strekningen som ikke er nevnt i planene. For meg er det mye viktigere med utbedring på disse stedene, enn at jeg kan bruke 10 min mindre mellom Namsos og Steinkjer. I tillegg er det for meg helt uaktuellt med 5 bomstasjoner mellom Namsos-Steinkjer, noe som vil kreve at om man skal kjøre fra Namsos rådhus og til Steinkjer Rådhus, en tur som tar en times tid, vil man måtte passere 6 bomstasjoner. Dette vil med klar margin skape den største tettheten av bomstasjoner i Norge, I alle fall om man regner inn befolkningstetthet.

I sommerhalvåret er det få problemer å være bilist på fv17. Veien er bra nok, og trenger bare vedlikehold. På vinteren derimot, er det som å kjøre på finnmarksvidda. Dette er ikke fordi veistandarden er for dårlig. Det er fordi snøbrøytingen ikke holder mål, jeg hadde vært en velholden mann im jeg hadde fårr 20 kroner for hver gang standarden på denne veien vinterstid ikke har fulgt de fastsatte retningslinjene for brøyting og vedlikehold. Om man tror dette problemet forsvinner om vi får en ny stor vei er man dummere enn hva som burde vært lovlig for en politiker i alle fall. Det snør like jævla mye på en motorvei som landevei !