Mer fysisk fostring på høyskolene!

Til: Alle som er opptatt av normenns generelle helse!

Høsten 2010 gjennomførte TNS Gallup en undersøkelse blant norske studenter for å kartlegge helse og trivsel. Oppdragsgiver var studentsamskipnadene på de ulike studiestedene og resultatene ble nylig offentliggjort.
Det er positivt at studentene stort sett er fornøyd med studiebyene og studentmiljøet. Samtidig er det bekymringsverdig at helsen blant norske studenter ikke er hva den en gang var. I undersøkelsen svarte 70 % at de har god eller svært god fysisk helse. Dette virker dog lite sannsynlig, og de fleste som svarte på undersøkelsen har nok ikke et realistisk bilde av sin egen helse. I tillegg er det altså 30% som innrømmer at helsen er direkte dårlig. Dette har store konsekvenser for det norske samfunnet. På sikt vil det føre til lengre helsekøer, flere som må førtidspensjoneres og generelt økte kostnader for samfunnet. Det er på tide at Helse- og omsorgsdepartementet, Kunnskapsdepartementet og Kulturdepartementets idrettsavdeling kommer på banen og sammen finner en løsning på disse utfordringene.

Gi dem tydelig beskjed! Ja til mer fysisk fostring på høyskolene!

Signeres av: Regjeringen, Utdanningsforbundet, Norsk Lærerlag, Norsk studentorganisasjon (NSO) og alle norske studentforeninger