Polsk-norsk kulturinstitutt

Til: alle som er interesert i polsk-norsk kulturutveksling

Den polske klubben i Norge går i spissen for etableringen av det lenge etterlengtede Polsk-norske kulturinstituttet i Norge. Vi ønsker med dette å etablere en landsomfattende underskriftskampanje som har til formål å rette søkelyset på et stort problem for polakker i Norge og nordmen som er interresert i polsk-norsk kulturutveksling. Vi ønsker oss en møteplass hvor kulturutvekslingen mellom våre to land kan foregå, forrtinsvis i Oslo. Det polsk-norske kulturinstitutet skal i utgangspunktet ha samme driftsprinsippet og forretningsprofil som Polska instituttet i Stokholm eller The Polish Culture Institute in New York City.
Per idag bor det ca. hundre tusen polakker i Norge, noe som gjør dem til den største minoriteten her i landet. Samtidig er det tusenhvis av nordmenn som finner veien til Polen både som f.eks. medisin - eller kunststudenter,
forretningsfolk, eller rett og slett som turister. Det polsk-norske kulturinstituttet vil øke forståelsen av hverandres kultur og historie, samt bidra til et bedre integrering. Vi vil nevne at mange polsk-norske familier vil også være tjent
med å ha et sted som vil garantere et godt språkundervisningstilbud i polsk og norsk- språk er kultur!
Vis at du bryr deg- bli med på denne underskriftskampanjen- lenge leve polsk-norsk solidaritet!

Signeres av: alle