La Førdefjorden leve!

Til: Miljøvernminister Erik Solheim

I Naustdal kommune i den nasjonalromantiske bygden ligger Førdefjorden. Her er det nå planlagt et fjorddeponi fordi gruveselskapet Nordic Mining ønsker å utvinne mineralet rutil som blant annet blir bruk som et fargestoff i hvit maling eller i tannkrem.I Engebøfjellet i Vevring finnes det om lag 4% rutil og de resterende steinmassene vil nå gruveselskapet dumpe i fjorden. Dette er en handling vi i Natur og Ungdom ikke kan ignorere.
Fjorddeponiet vil skape konsekvenser, så store at økosystemet i hele fjorden vil dø ut. Ikke bare vil steinmassene true allerede rødlistede arter, men det vil også skape støv og støy rundt annlegget. Vi risikerer å miste en av de reneste fjordene i Norge og i tillegg vil dette ha store konsekvenser for fiskeri-industrien. I Norge finnes det 33 fjorder som er så forurenset og ødelagt av utslipp av mattilsynet fraråder oss å spise dyr eller mat fra disse fjordene.

- Truer rødlistede arter som holder på å bli utryddet. (Ål, uer osv..)
- Gruvedriften vil ødelegge økosystemet i denne fjorden på grunn av store utslipp.
- Det skal slippes ut: - Det er snakk om 57 lastebillass hver eneste time, (750 per dag), hver dag i 50 år! Ca 11 tonn i minuttet.
Vi kan ikke la Førdefjorden bli nr 34. Natur og Ungdom vil ikke lenger stå på sidelinjen og se enhetlig natur som den som finnes i Vevring bli ødelagt på grunn av skitten gruveindustri. La fjorden leve!

Tekst fra postkort itl Erik Solheim
Kjære Erik Solheim

Norske fjorder er verdenskjent for deres spektakulære natur, flotte opplevelser og det enorme mangfoldet av arter.
Denne typen natur er unik i verdenssammenheng.
Nå er den truet.

Flere norske fjorder er allerede sterkt forurenset og rasert. Giftutslipp og dumping av avfall er inngrep som ødelegger
denne vakre og verdifulle naturen. Det er vårt ansvar å ta vare på de siste rene fjordene vi har.

I Engebøfjellet i Sogn og Fjordane vil Nordic Mining utvinne mineraler. Restmassene vil de dumpe i Førdefjorden.
Denne fjorden er forsatt ren, med viktig gyteområder for kysttorsk, og leveområder for flere truede arter.
Sier du ja i Førdefjorden skaper du presedens og øker presset på de rene fjordene som fortsatt er igjen. Det kan du ikke.
Ta ansvar. Si nei!

Med vennlig hilsen... [navn]

Hjelp oss å Redde fjorden ved å skrive under her!

Signeres av: for alle