Bevaring av Hallenskog stasjon

Til: Samferdselsministeren

Toget er Hallenskogs eneste kollektivtilbud. Det går ingen busser og det er heller ikke mulig å sette opp busser pga underdimensjonerte broer og veier. Elever er helt avhengig av toget for å komme seg til skole og aktiviteter. Personer uten bil eller eldre blir isolert. Veien mellom Hallenskog og Heggedal er ikke trafikksikker og egner seg derfor ikke for gående.

Nedleggelse vil bety at store kostnader dyttes over til Røyken kommune som må sette opp alternativt kollektivtilbud, trafikksikring og dimensjonering av veinettet.

Det medfører heller ingen påviselige gevinster ved å nedlegge stasjonen, verken økonomisk eller i form av færre forsinkelser. At NSB ønsker å gjøre om toget til et "somletog" passer heller ikke med retorikken om at man "sparer tid".

Hallenskog har totalt ca 200 boenheter. Det er i dag regulert for ca 600-800 nye boligenheter i Øvre Hallenskog, i tillegg til dette er det også under regulering planlagt 150-200 boliger. Rødsåsen skal også bygges ut med underkant av 100 enheter som vi kan anta vil bruke Hallenskog stasjon pga dens beliggenhet i forhold til den nye bebyggelsen.

Nedleggelse av stasjonen medfører at flere blir tvunget over til å bruke bil. Med en økning på opptil 1100 boliger i løpet av få år, høres det vanskelig ut med parkeringsmuligheter på Heggedal stasjon, for ikke å si umulig!

I dag er pendlerparkeringen på Heggedal stasjon helt sprengt; selv den nye planlagte parkeringen ser ikke ut til å dekke behovet. Når man først setter seg i bilen, vil mange kjøre lengre. Røykenveien har allerede i dag store problemer med å håndtere trafikkmengden. Miljømessig vil dette være en katastrofe!

Vi som har startet denne underskriftskampanjen er en aksjonsgruppe bestående av representanter fra både Øvre og Nedre Hallenskog Vel.
Så vær vennlig å støtte denne kampanjen for å gjøre et forsøk på å bevare stasjonen vår, ved å signere her: