NEI TIL NEDLEGGING AV NEVROHJEMMET REHABILITERINGSSENTER

Til: ALLE

UNDERSKRIFTS KAMPANJE FOR "NEI TIL NEDLEGGING AV NEVROHJEMMET REHABILITERINGSSENTER"

Ser den administrative ledelsen i helse midt norge har fattet vedtak om å legge ned Nevrohjemmet og over tid også Mork behandlingssenter her i møre regionen. Dette er et resultat av den regionale sammenslåingen som den rødgrønne regjeringen er ansvarlige for. Det er blitt til store og tunge foretak med liten kontroll over økonomien Dette må nå ledelsen forsvare med å redusere budsjettene i fylket vårt. Hva skjer da. Jo disse glupingene finner på, etter nøye vurderinger, at det enkleste er å rasere ned rehabliterings tilbudet i fylket vårt. Et flott og veldig viktig behandlings tilbud for pasienter som har behov for slik behandling. Dette er viktig kompetanse som er opparbeid over flere ti år som nå skal med et pennestrøk taes vekk. Er det noe de kan på Nevrohjemmet som jeg personlig har erfaring ifra, så er det å få folk på beina igjen. Selv ble jeg nektet rehabliterings behandling på sykehuset fordi de mente jeg var en for komplisert pasient å ta imot. Nå skal Nevrohjemmet erstattes med noen få ekstra sengeposter på sykehuset, og som Astrid Eidsvik mener gir et like bra tilbud. Det er nesten utrolig at det går an og uttale seg slik. Da jeg trengte hjelp var det Nevrohjemmet som ble min redning, og som hadde kompetanse til å ta imot meg. De har fått meg på beina igjen, og nå er jeg tilbake i arbeid for fullt. Jeg vil påstå at uten den hjelpen jeg fikk på Nevrohjemmet, så hadde jeg ikke vært i arbeid igjen. Dette er hva de har foreslått å legge ned. Mens den mest effektive innsparingen hadde vært å rydde opp i egne rekker og rigide prosjekter uten god nok økonomisk styringskontrol. Mener og tror der er mange millioner å spare der. Men det er nok en gang enklere å ramme de svake i samfunnet dessverre. Det er en katastrofe og tragisk for de som trenger rehablitering i fylket vårt. og ikke minst for kommunene som vil få en mye større belastning, da det er de som må ta imot ubehandlet pasienter. Man kan bare tenke seg hva som blir resultatet av dette Tilbudet til de som trenger rehablitering er nå allerede på et minimum slik situasjonen er idag. Jeg personlig måtte ligge 2-3 uker ekstra på sykehuset pga av ventetiden det tok, før jeg fikk plass på Nevrohjemmet og da ble jeg prioritert. Slik er dessverre situasjonen i "rike Norge" som skal være et av verdens beste land og bo i for alle.

Nevrohjemmet Rehabiliteringssenter utgjer nevrologisk avdeling i Helse Møre og Romsdal, saman med nevrologisk poliklinikk.

Institusjonen ligg sentralt i Ålesund kommune med kort veg til fagmiljøet ved Ålesund sjukehus. Vidare er det kort veg til Hjelpemiddelsentralen, som gjer det mogleg med tilpassing av hjelpemiddel.

Målgruppa er pasientar med nevrologiske sjukdomar, inklusive slagpasientar som treng spesialisert rehabilitering og tett oppfølging etter akuttfasa. Døme på aktuelle diagnosar er MS, ALS, Parkinson , polynevropati, muskeldystrofi, skader og infeksjonar i CNS, epilepsi og hjerneslag.