Hold norske myndigheter ansvarlig - Stopp diskriminering av funksjonshemmede!

Til: Norske myndigheter

Synes du alle skal ha like rettigheter i Norge? Er du enig i prinsipper om likeverdighet og respekt? Vil du bidra til at alle gis like muligheter? Vi du være med på å stoppe diskriminering?

Atlas-alliansens medlemsorganisasjoner mener det er på tide at politikerne prioriterer funksjonshemmedes rettigheter.

FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne er en internasjonal avtale som identifiserer funksjonshemmedes rettigheter. Hvert land som ratifiserer konvensjonen forpliktelser seg til å promotere, forsvare og sikre disse grunnleggende rettighetene.

Vår visjon er at Norge skal ta ansvar for å styrke og sikre at funksjonshemmedes rettigheter overholdes. Selv om eksisterende menneskerettighetsavtaler burde være et godt utgangspunkt for å fremme disse rettighetene, har ikke disse vært tilstrekkelig. Funksjonshemmede har blitt nektet sine menneskerettigheter. Denne diskrimineringen har vist at det er behov for en egen avtale som er juridisk bindene og som forplikter hvert land til å innfri funksjonshemmedes rettigheter.

Norge signerte konvensjonen i 2007, men har enda ikke ratifisert. Vi krever at Norge tar det neste steget og forplikter seg!

105 land har nå ratifisert konvensjonen inkludert de andre skandinaviske landene. Norge befinner seg blant en gruppe av land vi ikke ønsker å sammenligne oss med når det gjelder menneskerettigheter. De fleste land Norge derimot ønsker å sammenligne seg med, har nå ratifisert konvensjonen. Disse 105 landene har forpliktet seg til å sikre funksjonshemmedes rettigheter, og Norge henger etter.

Vi synes det er tide å holde norske myndigheter ansvarlige for å sikre at funksjonshemmedes rettigheter ivaretas.
Vi krever at Norge får fortgang i ratifisering av konvensjonen. Vi krever også at Norge signerer tilleggsprotokollen.

Signer oppropet nå og støtt oss i arbeidet med å kreve at Norge ratifiserer FN konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne og forplikter seg til å sikre likeverdig rettigheter for funksjonshemmede!

Medlemsorganisasjonene til Atlas-alliansen som står bak oppropet er:
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), LHL (Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke), Norges Handikapforbund (NHF), Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU), Norges Blindeforbund (NBF), Norges Døveforbund (NDF), Autismeforeningen (AUT), Ryggmargsbrokk- og hydrocephalusforeningen (RHF), Norsk Psoriasisforbund (NPF), Landsforeningen for Trafikkskadde (LTN), Multippel Sklerose-forbundet i Norge (MSF), Mental Helse, Foreningen Norges døvblinde, Diabetesforbundet, Hørselshemmedes Landsforbund, Norsk Interesseforening for Stamme;
samt 2 organisasjoner med samarbeidsavtale: Stiftelsen Signo og SINTEF Teknologi og samfunn.