Fysioterapi i land utenfor EØS området

Til: Regjeringen ved Helse-omsorg og Arbeidsministeren

Regjeringen har kuttet i velferdsgodene til oss som har en revmatisk sykdom. Nå har vi ikke mulighet til å reise til Igalo eller Tyrkia for å få dekket behandling med henvisning fra lege. Regjeringen har med et pennestrøk endret loven i tråd med et EU direktiv, som en skulle tro kun skulle gjelder innen EØS område. Da lurer vi på om de vet at de har fjernet muligheten for fysioterapibehandling på de to stedene utenfor EØS, som Regjeringen gjennom Rikshospitalet selv kjøper behandling til oss. Det er desverre få av oss som er så heldig å få slike turer.

Derfor er vi interessert i å ta ansvar for vår egen helse ved å betale reise og opphold selv slik at vi kan beholde arbeid, holde sykdomsaktiviteten nede, klare oss selv i hverdagen, uten for mye medisiner og fysioterapibehandlinger hjemme.

Vi lurer på om det har vært en konsekvensutredning i forkant av regelendringen. Det koster den Norske stat ca kr. 12-15000 for fire uker med behandling i Igalo/Tyrkia, er vi sykemeldt i fire uker så koster det samfunnet i snitt tre ganger så mye.

Regjeringen arbeider for å redusere utbetalingene innen folketrygden, en trenger ikke være rakettforsker for å forstå at med det de har gjort så blir det økt antall sykemeldinger, flere på Arbeidsavklaringspenger og uførepensjon. Vi trodde vår gruppe allerede representerte store nok utgifter på trygdebudsjettet.

Vi oppfordrer Regjeringen ved Helse - og omsorg og Arbeidsministeren til å endre forskriften, slik at den kun gjelder innenfor EØS område.