Vern helsa til ungene våre - stopp forfallet på Lilleborg

Til: Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune, Byantikvaren i Oslo, Bydelsoverlegen i Sagene bydel

Bekymringsmelding

Vi som oppholder oss på Lilleborgområdet, Ivan Bjørndals gate, Sagene bydel, vil klage på en bygning som vi vurderer som en fare for barns helse og som en sanitær plage for omgivelsene.

Det gjelder den såkalte bygningen A2 på Lilleborg, et tomt "skall" av et gammelt hus. Bygningen er omgitt av en dyp grøft og har flere åpninger der barn kan klatre inn/ut og skade seg. Det er satt opp et metallgjerde rundt huset, men dette har flere åpninger der barn lett kan komme inn. Det er også observert rotter i området.

På baksiden av huset er det nå plassert en "husvogn" der bygningsarbeidere fra et nybygg lenger bort i gaten holder til. Disse er flere ganger observert urinerende ut mot elven på ulike tider av døgnet.

Eieren, Brødr Placht AS, oppgir at man venter på tillatelse fra Plan- og bygningsetaten og Byantikvaren før renovering kan iverksettes. Prosessen har nå pågått i over 8 år. Vi beboere i området er svært bekymret. Det virker ikke som eierne forstår alvoret i situasjonen.

Vi ønsker din hjelp med å få sikret området mot helsefare mens prosessen pågår samt å påvirke eier til å sluttføre prosjektet på kortest mulig tid. Underskriftene vil bli brukt til å påvirke relevante myndigheter til å få fortgang i saken.

Signeres av: Flest mulig - vi trenger støtte for å få vernet den perlen Lilleborg er