LA ALGARHEIM BARNEHAGE LEVE! - underskrift.no
underskrift.no

LA ALGARHEIM BARNEHAGE LEVE!

Politikk - Lokal

Akershus

Heidi Andersen Steigedal

På vegne av

FAU Algarheim Barnehage

Til: Politikerene i Ullensaker kommune.

LA ALGARHEIM BARNEHAGE LEVE!

Høsten 2010 var det politisk flertall for å stenge Algarheim barnehage, og dermed vil vi stå uten barnehage fra sommeren 2012. Vi i FAU ved Algarheim barnehage trenger din støtte mot nedleggelse!

Ullensaker kommune er en kommune med stor tetthet av barnefamilier. Det er en tilflyttingskommune med stadig økning av innbyggertall – og da først og fremst småbarnsfamilier. Boligområdene knyttet til Algarheim skolekrets er også i vekst. Beregninger beskrevet i kommuneplan for Ullensaker 2008-2020 estimerer ca 325 nye boliger i perioden 2010-2019. De fleste av disse boligene vil bli kjøpt av familier med barn i barnehage eller grunnskolealder.

Barnehagepolitikken i kommunen vil derfor være viktig for svært mange av kommunens innbyggere. Algarheim barnehage FAU ønsker et engasjement for barnas oppvekstvilkår i kommunen.

Vi mener det er viktig å gi barna våre muligheten til en trygg start på livet ved å ha barnehager i nærmiljøet. Algarheim er ei grend med de tilbudene som barna våre trenger for å få god tilknytning til området. Vi har barnehage, skole og tilbud om idrettsaktiviteter knyttet til skolen. Samlet gir dette et godt grunnlag for å vokse opp i et trygt og godt nærmiljø.

Et viktig element i dette grunnlaget blir fjernet ved nedleggelse av Algarheim barnehage uten at det blir erstattet med andre tilbud. Barnehagekapasiteten innen skolekretsen er sprengt fra før, og med nedleggelse av Algarheim barnehage og videre utbygging av boliger på Algarheim og Ekornrud vil det ikke være tilbud om barnehageplass til alle som trenger det innenfor dette geografiske området.

Som småbarnsforeldre og skattebetalere mener vi at vi skal kunne ha et reelt tilbud om kommunal barnehageplass. Med kun 7 kommunale barnehager i Ullensaker kommune vil denne muligheten kun være for de få. Det betyr at de fleste foreldrene blir tvunget til å velge et kommersielt barnehagetilbud.

En annen viktig faktor rundt tilflyttingen til kommunen er at de fleste som flytter ikke har familie i nærheten. Viktigheten av å ha barnehager i nærmiljøene for å skape en arena for nettverksbygging mellom barnefamilier som bor på samme sted er stor. Det å ha nettverk som kan stille opp gir trygghet både for barna og de voksne. Disse nettverkene vil gi barna flere voksne å spille på i hverdagen.

Vi ønsker at det skal finnes et tilbud om barnehageplass i nærmiljøet (innenfor skolekretsen) og at det er muligheter for et reelt valg om vi ønsker kommunal eller privat barnehage.

Algarheim barnehage FAU oppfordrer deg til å engasjere deg for barn og unges oppvekstvilkår i kommunen og ber deg være med å skrive under for fortsatt barnehagedrift på Algarheim!

Takk for støtten!