”Vi som ikke vil ha flytting av fergeleie fra Hansnes til Reinøy”

Til: Alle som blir berørt ved flytting av fergeleie, enkeltpersoner, bedrifter, andre

UNDERSKRIFTSKAMPANJE
”Vi som ikke vil ha flytting av fergeleie fra Hansnes til Reinøy”

Dette er en støttegruppe for folk som blir berørt ved flytting av fergeleie fra Hansnes til Reinøy, og som primært er imot at man skal flytte fergeleie fra Hansnes til Reinøy, for å komme til Vannøya. Støttegruppen utgjøres av fastboende, familie, venner, hytteeiere og eventuelle andre som blir berørt av investeringen. Begrunnelsen for etableringen av støttegruppen er at dagens fergeleie ivaretar befolkningen på Vannøya bedre blant annet i fht nærhet til jobber på Kommunesenteret Hansnes, samt bruk av tilbud fra næringslivet i området. En flytting forringer befolkningen på Vannøya sine muligheter til å pendle mellom øyene, slik dagens fergeanløp gir anledning til.

Sekundært er underskriftskampanjen opptatt av at en eventuell tunnelavgift for investering i tunnel mellom Ringvassøy og Reinøy ikke skal bli en ekstravgift for de som skal reise til Vannøya. Ettersom begrunnelsen for tunnelen har et perspektiv på utvikling av hele kommunen og ikke bare deler av den, må den økonomiske belastningen ved bygging av tunnel fordeles likt på alle kommunens innbyggere. En eventuell pengebom må i et slikt perspektiv plasseres ved kommunegrensen, med lik økonomisk fordeling av investeringskostnader på alle kommunens innbyggere. I dag opplever mange det slik at Vannøya befolkning blir brukt som en del av grunnlaget til å få oppslutning om bygging av tunnelen. Videre; Ettersom deler av Reinøya tilhører Tromsø Kommune bør man eventuelt også ta opp til diskusjon om hva som skal være Tromsø Kommunes bidrag til investeringen / bompenger.

Underskriftskampanjen vil bli videreformidlet til regjeringen, relevante departementer og utvalg på Stortinget, samt andre relevante organer gruppen blir enige om bør informeres.

Dersom du er enig i det som er skrevet overfor, kan du skrive din underskrift her: