Fraktforskriften må ha unntaksregler!

Til: Regjeringen

Etter at datalagringsdirektivet er vedtatt, kommer den nye fraktforskriften som rammer alle pakker, uansett innhold. Vi vil ha unntaksregler, så ikke frø og løker stopper på Posten - det har vært ille nok fra før! Alle som får pakker må stå i et sentralt register hvis dette blir innført som planlagt 1. mai. Begrunnelsen er blant annet at man skal deklarere pakkens innhold ved ankomst, for å hindre ukontrollert spredning av plantemateriale. Dette er rent tull, mener vi! På grunn av iberiasneglen og slike ting bør man uansett ha nye planter i karantene.

Det innføres også et engangsgebyr - på 1340 kroner for utenlands-registrering, og 954 for innenlands. Vi mener det hadde vært både billigere og enklere om avsender (som ofte er et firma som sender mange pakker - færre å registrere) måtte registreres, istedenfor mottaker.

Hele opplegget er unødvendig byråkrati på toppen av de idiotiske importrestriksjonene vi har med cites og sunnhetssertifikat, og gjør lite annet enn å skaffe gebyrpenger til staten og forsinke pakkene våre med levende materiale.

Vi oppfordrer alle andre hagelag til å spre informasjonen, og protestere sammen med oss. Dette gjelder enhver pakkemottaker.

Hageselskapet møter regjeringa førstkommende mandag, og vi håper så mange som mulig har vist sin motstand her, slik at de får en haug med underskrifter å ta med seg som argumentasjon. Vi må få unntak for denne type vanlige pakker!!!