Vi krever fortsatt daglig anløp av Nordlandsekspressen på Dønna, samt anløp av Løkta ved behov - underskrift.no
underskrift.no

Til: Fylkestinget i Nordland, ved May Valle, fylkesråd for samferdsel. Kopi: Odd Eriksen, Marit Tennfjord, Trud Berg, Arve Knutsen

Vi krever fortsatt daglig anløp av Nordlandsekspressen på Dønna, samt anløp av Løkta ved behov.

Høsten 2008 mistet Dønna kommune to avganger med bilførende hurtigbåt om morgenen. Dette medfører at reisende ikke kommer seg fra øya med bil før første ordinære ferjeavgang kl. 07.50. I fylkestingsmøte den 21.-24. februar 2011 vedtok Fylkestinget at M/S Dønna skulle sette inn igjen som regionpendel og at Dønna skulle få tilbake sine tidlige avganger. Dette er helt i tråd med krav fra folket og politikerne i Dønna. MEN - da fant Fylkestinget det nødvendig å fjerne et annet og viktig tilbud: Dønna kommunes anløp av Nordlandsekspressen.

Fylkeskommunen hevder at gode transporttilbud langs kystlinjen er viktig for befolkningen og næringslivet i vårt langstrakte fylke. Vi oppfordrer fylkeskommunen til å handle som de taler!
Nordlandsekspressen betyr mye for jobbpendlere, studenter og andre reisende både fra Dønna og Herøy og tap av dette samferdselstilbudet er ikke akseptabel distriktspolitikk!

Vi krever at Fylkestinget omgjør sitt vedtak og opprettholder Nordlandsekspressens daglige anløp av Bjørn morgen og kveld, samt anløp av Løkta på anrop om morgenen. Nye endringer av rutetilbudet forutsetter prosesser hvor en ser på rutetilbudet i sin helhet, der berørte kommuner skal være med i prosessen.

Initiativtakere

Marit Savic