La Natthjemmet i Oslo leve!

Til: Oslo Bystyre

Natthjemmet har i 20 år vært et akutt overnattingstilbud for kvinner i aktiv rus -og prostitusjonsmiljø.
Men nå har byrådet i Oslo foreslått å spare penger og vil legge ned dette enestående tilbudet.
For mange av gatens kvinner vil det bety at de må overnatte ute, hos kunder, eller på hospitser, hvor de ofte føler seg overkjørt av kunder, mannlige beboere eller et personale som ikke er oppmerksomme på kvinnenes særlige behov. Kvinnene føler seg trygge hos oss.

Ved å stenge Natthjemmet legger byrådet til rette for en sosialpolitikk som gjør hjelp avhengig av om kvinnene lever et liv som politikerne ønsker at de skal leve, fremfor å støtte og hjelpe kvinnene der de faktisk er.

Vi vil forsvare Natthjemmet som et viktigt tilbud til de kvinner som i forveien kjemper for retten til kontroll over egne liv.

Byrådets budsjettforslag for 2011 inneholder kutt i tildelingen til Natthjemmet på 2,3 millioner kroner. Byrådet begrunner kuttet med en kost/nytte vurdering, som tilsier at Natthjemmet er for dyrt i drift sett i forhold til anntal overnattinger og at kun 1/3 av brukerne er folkeregistret i Oslo. Natthjemmet har 14 sengeplasser. I snitt har vi 9 kvinner som overnatter hos oss hver natt hele året. Det betyr at ofte er det fullt, mens andre ganger er det mindre belegg. Og det betyr også at det er et stort behov for oss!

Vi holder åpent året rundt fra kl 22.00 til kl. 10.00. Her får kvinnene vasket klær, tatt seg en dusj, spise, helsestell via vår egen feltpleie, snakke med personalet og en seng å sove i.

Natthjemmets målsetning er å bidra til at kvinnene får større kontroll over egne liv.

I år markerte vi at Natthjemmet fylte 20 år! For kvinnene er natthjemmet et fristed og et trygt sted i en hektisk hverdag. Kvinnene kommer hit for å slappe av og kunne sove uten sexpress, slippe å gå ute på nettene, være et trygt sted med likesinnede og bli møtt med respekt.

Kvinnene som besøker natthjemmet er enestående kvinner som takler og tar kontroll over sin situasjon i en komplisert livstilværelse.

Natthjemmet er det eneste overnattingsstedet for kvinner i rus- og prostitusjonsmiljøet der de kan komme uten henvisning, sosial garanti eller krav til hvor de kommer fra. Det er bare å ringe på døra.
Natthjemmet møter den enkelte kvinne der hun er nå. Det ligger ingen forventning i møtet om at livet skal endres eller fikses på en ny måte. Vi ønsker at kvinnene hos oss skal erfare respekt, rettferdighet og omsorg.

Ett Natthjem i hovedstaden på kvinners premisser er ikke for mye forlangt.

La Natthjemmet LEVE!