Nei til massedeponi på Syverstadjordet!

Til: Asker Kommune

Asker kommune vil bruke deler av jordet ved Syverstad gård til deponi. Det betyr at rundt 15 store lastebiler vil komme dit hver dag og dumpe jord og stein på jordet. Dette er noe vi, som beborere rundt dette jordet ikke syns noe om. For det første er det en del av Grønnlia, et svært populært rekreasjonsområde, som nærmiljøet og idrettsforeninger benytter, både sommer og vinter. Holmen Idrettsklubbs skigruppe preparer også skiløyper til trening, og akebakken er veldig populær blant barna i nærområdet. Det blir heller ikke så veldig ren luft rundt dette området siden det kommer til og sveve en del støv i lufta, noe som aldeles ikke er noe bra for asmatikere og andre mennesker som har kroniske luftveislidelser. I tillegg blir området veldig stygt.

Akershus fylkeskommune er positive til at det blir et deponi der, selv om Asker kommune allerede får lov til å dra til deponiene i Røyken og Traneby for å dumpe massene. De mener at de trenger et deponi i kommunen for å "spare miljøet" ved at lastebilene som skal dumpe disse massene ikke trenger "å kjøre så langt".

Å spare miljøet er ikke bare å slippe ut mindre klimagasser. Man kan spare miljøet ved at folk kan få gå ut i naturområder og trekke frisk luft. Og uannsett hvis Asker kommune absolutt skal ha et massedeponi i kommunen kan de legge det i et mindre befolket sted enn rett ved Grønnlia og Hvalstrand, noen av de mest brukte friområdene i Asker.

Signer denne saken for å vise at du er imot planene om massedeponi på Syverstadjordet!