Folkeaksjon for omgående bevilgning til firefeltsveier

Til: Alle ansvarlige poliitikere og regjeriingen

Aksjons- og sikkerhetsplan for firefelts veier. Blogg.

Innledning.
I Norge dør ca 250 mennesker hvert år i biltrafikken, 12000 skades. Ulykkene koster samfunnet ca 25 milliarder kroner i året.
Det foreligger overbevisende faktisk materiale som viser at ulykkesstatistikken for biltrafikk på atskilte, firefelts veier er meget lav. Dette fordi møteulykker og utforkjøringer, som utgjør ca 70% av trafikkulykkene, i praksis elimineres.
Utbygging av firefelts veier i Norge må derfor umiddelbart prioriteres av ansvarlige politikere. Sannsynlig resultat av rask utbygging, vil være 80 til 90% reduksjon av dødsfall og skader for denne type ulykker i løpet av få år.

Eksempel fra virkeligheten.
På ni år har trafikkulykker på Sørlandet kostet samfunnet 20 milliarder kroner.
Nesten 7.000 mennesker har fått skader, mens 224 personer er omkommet i samme periode. Sørlandet ligger på ulykkestoppen i landet. Samtidig får landsdelen minst andel av statlige veibevilgninger. I den kommende transportplan er Sørlandet avspist med smuler. De farlige vegstrekningene består. (Ref: Fædrelandsvennen, lørdag 18.6.10).
Nytt eksempel. Hva med den 17 km lange strekningen på E18 gjennom Bamle!
I følge ”Aksjonsgruppa E18 Telemark” har 50 menneskelig gått tapt der siden 1980. Sommeren 1981 omkom 13 personer på samme strekning.
Vidar Tellefsen, leder av Aksjonsgruppa, hevder at det vil koste 1,8 milliarder å anlegge en firefelts vei. Dette er det samme som trafikkulykkene i Telemark har kostet samfunnet i de siste ti årene! Dette må være en av Norges farligste vei-strekninger. (Ref: Teknisk Ukeblad 23/24 Juni 2010).

Skremmende politikeruttalelse.
Første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, Anne Marie Bjørnflaten (AP) sier, i følge Aftenposten den 19. juni 2010, at det er fart og ruskjøring som dreper, ikke veistandarden! Den viktigste dødsårsaken er fart!
Det er utrolig at hun våger å komme med en slik påstand mot bedre vitende.
En slik uansvarlig uttalelse fra en politiker som, blant annet skal representere norske bilførere i regjeringen, er direkte skremmende og uakseptabel.
De nye, firefelts veiene i Vestfold har i flere år bevist at ulykkene i praksis elimineres på firefelts veier med midtskille og rekkverk på sidene. Ingen steder i Norge er farten på trafikken så høy!

Nylige kommentarer.
I følge administrerende direktør i NAF, Jan Johansen, er problemene med de norske veiene at de tillater ikke sjåførene å feile. I en nylig leder i bladet Motor, hevder han at vanskelige kjøreforhold, farlig sideterreng og manglende midtrekkverk fører til flere dødsulykker. I 2006 kunne det dødelige utfallet kanskje vært unngått i opp i mot 160 av 242 dødsulykkker, dersom veiene hadde vært tilpasset for å bøte for menneskelige feil.
Eksperter i trafikksikkerhet har om og om igjen i mange år bekreftet at hans uttalelser beskriver virkeligheten og hvor alvorlig situasjonen er.
”Vi får tidenes veisatsing i hele landet og et tryggere og mer effektivt veinett som fører til kortere reisetid og lavere avstandskostnader for folk og næringsliv i hele landet”, uttalte daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete da Nasjonal trafikkplan ble lagt frem 13. mars 2009, i følge departementets egen pressemelding.
Men selv tidenes veisatsatsing er ikke nok til at veiene i Norge faktisk blir bedre. Det viser de siste beregningene fra Vegdirektoratet. I sitt program skriver direktoratet: ”Rammene til drift og vedlikehold av veinettet vil ikke være tilstrekkelig til å stanse videre vekst i forfallet i handlingsprogramperioden 2010-2013”. Fortsatt forfall i nye tre år!
Veiene Vegdirektoratet beskriver, er det som kalles riksveier, altså europaveiene og de andre viktigste transportårene i landet. Ved inngangen til 2010 var kvaliteten på 31% av disse veiene ”dårlig” eller ”svært dårlig”. Denne prosentandelen vil øke til tross for regjeringens satsing. Det er grunn til å tro at tilstanden for det øvrige veinettet, fylkesveiene, er enda dårligere, i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken. (Ref: Aftenposten den 16. juni 2010).

Folkeaksjon for utbygging av firefelts veger.
Ikke på noen andre samfunnsområder har vi godtatt utviklingen av forfallet slik den har vært knyttet til veinettet. Dette på tross av mange, mange års advarsler.
Situasjonen, slik den er nå, krever at vi setter i gang en folkeaksjon, som gjør hver enkelt politiker direkte ansvarlig for forfallet.
Først og fremst er Regjeringen ansvarlig. Deretter hele det norske Storting.
Det store flertall av det norske folk må nå kreve at satsing på planlegging og utbyggingen av flere firefelts veier med midtskille og rekkeverk på sidene umiddelbart blir satt i verk med kraftig økning av bevilgningene.
”Tidenes veisatsing i hele landet i perioden 2010-2019” som Liv Signe Navarsete skrøt av i mars i 2009, er på ingen måte tilfredsstillende.

Hvem bør gjøre hva?
Alle organisasjoner som er føler seg tilknyttet trafikksikkerhet, f.eks. NAF, KNA. MAF, NITO, Aksjonsgruppa E18 Telemark, Nei til frontkollisjon, Trygg Trafikk, Norsk Pensjonistforbund, Opplysningsrådet for Veitrafikken osv. må straks engasjere seg aktivt ved direkte, skriftlige aksjoner overfor Regjering, Storting og hver enkelt politiker med krav om vesentlig økning av bevilgningene til veiene.
NRK, TV 2, TV Norge, Statens Vegvesen, Vegdirktoratet, Politiet, samtlige politiske departementer, alle politiske partier, alle aviser i landet, Teknisk Ukeblad, Kapital, pluss, pluss må informeres om folkeaksjonen.
Det store flertall av nordmenn som er aktive bilførere, kvinner og menn, må sende e-mail, SMS, brev og telefax til sine valgte politikerrepresentanter hvor det rett og slett umiddelbart kreves fornyet, kraftig satsing på veiområdet.
Twitter og Facebook er også ypperlig egnet seg til massepåvirkning i denne alvorlige situasjonen.

Første prioriterte veistrekning.
Stekningen Oslo – Kristiansand – Stavanger må gis første prioritet for umiddelbar bevilgning og utbygging til firefelts vei. Det fremgår klart av eksempel foran i denne planen.
Alt for mange liv går tapt unødig på veiene våre. Nåværende situasjon kan ikke tolereres! Jeg oppfordrer alle ansvarlige organisasjoner og flertallet i det norske folk til å sette i gang aksjonsplanen. Husk også at det er valg om to år!
Trafikkulykkene er blitt ett av Norges største folkehelseproblemer.
Vis at du bryr deg. Vi må aktivt sørge for å redusere dødsfallene på veiene våre nå!
Tor B. Kirkvaag. Oslo, juni 2010.

Signeres av: Tor Bjørn Kirkvaag