Ja til et fullverdig SFO-tilbud i Averøy kommune

Til: Politikerne og administrasjonen i Averøy kommune

Kommuneloven sier:"Kommunestyret plikter selv å ta stilling til et forslag som gjelder kommunens virksomhet, dersom minst 2 prosent av innbyggerne eller 300 i kommunen står bak forslaget."

Dette er en underskriftskampanje for å få Averøy kommune til å ta opp SFO-ordningen som en sak i kommunestyret. Vi som foreldre må stå opp og si hva vi mener og hvilket tilbud vi vil ha i vår kommune. Det finnes sikkert mange meninger om hva som er et godt SFO-tilbud og at dette vil variere sterk. Foreldrene i Røsandåsen barnehage ble enige på foreldremøtet 27.05.10 om at dette er en sak vi vil jobbe for. Sammen har vi kommet fram til momenter som vi synes er viktige, og håper at flere i kommunen kan være med å støtte seg under disse.

Vi bor heldigvis i en kommune som tilbyr helårsåpen barnehage og en åpningstid som gjør at vi kan være fleksible i forhold til egen arbeidsdag. Dette er takket være en enorm innsats fra foreldre som stod på for denne saken. Vi ser dessverre at dette tilbudet blir sterkt redusert hvis dagens SFO-tilbud vil vedvare. Et tilbud som bare gies de dagene det er skole, samt en åpningstid som etter hvert ser ut til å bli snevret inn, er ikke tilfredsstillende. En korter åpningstid enn barnehagene er ikke hensiktsmessig i en kommune med så mange pendlere. De som er SFO-brukere i dag ser også flere svakhetstrekk. Hvis man ønsker og benytte seg av et SFO-tilbud 2 dager i uken, må man likevel betale for 3 dager. Dette fordi man kun kan velge 5, 4 eller 3-dagersplass. Vi ønsker også at foreldrebetalingen skiller mellom morgentilbud, ettermiddagstilbud eller morgen- og ettermiddagstilbud.
Vi ser ikke bort i fra at man må tenke samdrift av SFO for hele kommunen i enkelte perioder. Det viktigste er likevel at vi vet hva vi har å forholde oss til og slipper usikkerheten fra år til år. Vi ønsker også at barna våre kan være på ett sted mens vi er på jobb, og har stor tiltro til at kommunen kan utarbeide et godt tilbud til våre barn.
Vi forventer at Averøy kommune ser viktigheten i dette og vil framstå som en familievennlig kommune.

Vi oppfordrer politikerne i Averøy kommune til å jobbe fram et attraktivt SFO-tilbud for hele kommunen innen august 2011.

Vi oppfordrer politikerne i Averøy kommune til å jobbe fram et attraktivt SFO-tilbud for hele kommunen innen oppstart av Bruhagen barneskole, august 2011. Med et attraktivt tilbud mener vi:
· Tilbud alle skoledager, i skolens høst- og vinterferier samt tilbud i hele juni og hele august.
· Mulighet for å velge fra 2-5 dager og kun betale for de dagene man velger
· Skille mellom morgentilbud, ettermiddagstilbud eller morgen- og ettermiddagstilbud.
· Åpningstid tilsvarende barnehagene (7-17)
· Søskenmoderasjon

Er du enig i dette, vennligst skriv under på kampanjen og hjelp oss med å få løftet saken opp i systemet.