Gjør Amstaffen lovlig i Norge!

Til: Hele Norge

Dette er en underskriftskampanje for alle oss som vil at den flotte Amstaffen (American Staffordshire Terrier) skal bli lovlig i Norge igjen.
Amstaffen ble forbudt i Norge den 20. august 2004. I likhet med American Pit Bull Terrier og flere andre hunderaser gjelder et tilsvarende forbud også i noen andre land. Forbudet omfatter ikke hunder som alt var i landet på lovlig vis, men videre avl og kryssavl ble forbudt med øyeblikklig virkning. Grunnlaget for forbudet er imidlertid svært omdiskutert, både blant fagfolk og legfolk. Mange kynologer og forskere mener at forbud mot spesielle raser mangler faglig forankring. Norsk Kennel Klub søtter ikke slike raseforbud. Dette begrunnes blant annet med at bittulykker med hunder i de fleste tilfeller kan henføres til et uansvarlig eller mangelfult hundehold.

Nederlandske myndigheter vil nå oppheve forbudet mot pitbullterriere og heller satse på båndtvang og opplæring av hundeeiere, fordi forbudet ikke har ført til at færre mennesker har blitt bitt av hund.
Hvorvidt en hund biter er avhengig av flere ting, som genetikk, tidlig sosialisering av hunden, hundens erfaring og trening, dens fysisk og mental helse og atferden til den som blir bitt. Det må derfor være like mye fokus på hundeeieren som på hunden. At en hund biter er ikke et raseproblem, men et hundeeierproblem.