Nei til fjernvarme på Hjellholmen i Harstadbotn "Harstad"

Til: Trondheim Energi Fjernvarme AS / Politikerene i Harstad

Trondheim Energi Fjernvarme AS (TREF) planlegger et biobrenselanlegg på Hjellholmen i Harstad, nedenfor tidligere Harstadbotn vg. skole, like nedenfor Seaworks, dette er i et boligområde. Dette skal egentlig brenne biomasse, men opptil 20% blir såkalt spisslast (diesel, gass, olje ol.) Dette skal forsyne de offentlige byggene i område med energi.

Forsyning av brensel til anlegget skal skje ved adkomst langs barnas skolevei med minst 1-2 lastebiler pr. uke. Det hersker usikkerhet omkring grad av utslipp og belastning og spredning i nærmiljøet, men at det i tillegg til damp, også vil være støv, Co2 og NOx og andre giftige gasser er sikkert. I Sverige hvor slike anlegg er mer utbredt blir de ikke lagt nærmere enn 500 meter fra boligstrøk. Anlegget blir plassert like ved barne-ungdomsskole, friområde og barnas uteklasserom og skolevei. Man vet lite om konsekvenser og langtidspåvirkning av slik plassering og hvilke utslipp, spredning evt rensing det er snakk om.

Forbrenningsanlegget, som skal være ubemannet, blir et 12 m høyt bygg på hele 250 kvm i grunnflate, og med en pipe på 20 m. Dette gjør at anlegget vil rage høyt over bolighusene i området, og synes på lang avstand.

Ved å være med på denne underskriftskampanjen er du med å påvirke til at planene stanses / endres. Vi kan hindre at forurensende industri bygges i boligfeltene i kommunen, slik at barn og voksne fortsatt kan få puste ren luft i naturskjønne omgivelser! (les mindre)