Fredag 11. desember 2009 ble en trikkefører ranet – slått og sparket – på Lilleaker. Fem dager senere ble en bussjåfør ranet av en maskert mann i Josefines gate. Dette er grove krenkelser som rammer både de utsatte førerne og kollektivtransporten som yrke. Vi krever at Oslo gjør som stadig flere europeiske byer – avvikler billettsalget om bord på trikker og busser, og at forhåndskjøpte billetter gjøres enkelt tilgjengelig for de reisende.
Hvorfor fjerne billettsalget om bord?
1. Hensynet til FØRERNE: Risikoen for ran er en psykisk belastning. Stadig flere butikker og næringsdrivende sikrer seg, mens kollektivtransporten står igjen som enda mer sårbar. Det er også en praktisk side ved dette: Førerens jobb er å kjøre, ikke drive butikk.
2. Hensynet til PASSASJERENE: Busser og trikker blir ofte stående unødvendig lenge på holdeplassen fordi enkelte reisende skal lete etter penger og løse billett. Trafikken hoper seg opp bak, man mister grønne lys, og forsinkelsene øker. Hensynet til de mange som har kjøpt billett på forhånd MÅ gå foran hensynet til de få som ikke har gjort det.
Hvordan skal passasjerene få tak i billett? Mulighetene er mange:
* Billettautomat på alle holdeplasser
* SMS-billett
* Flere kiosker og butikker kan selge billetter
* En automat på hver vogn for «nødbilletter»
* Kjøp av billetter på nettet
Fjerning av billettsalget om bord gir en vinn-vinn-vinn-situasjon:
1. Trikkeførere og bussjåfører får en tryggere og enklere arbeidsdag
2. Passasjerene vil oppleve bedre fremkommelighet og en raskere reise
3. Ruter vil kunne drifte kollektivtransporten mer rasjonelt og effektivt
Alle skjønner at førersalget er på vei ut. Spørsmålet er bare hvor lenge Ruter skal trenere saken og forlenge førernes risiko for vold og ran – og kaste bort tiden til faste reisende.