Foreldreaksjon for Stovnerbarnehagene

Til: Bydelsadministrasjonen i Stovner

Desember 2009
Kutt i støtten til barnehagene
Bydelsadministrasjonen i Stovner bydel har nå fremlagt sitt budsjettforslag for 2010, og kuttene som fremmes slår tungt ut på barnehageenheten. Helt konkret foreslås en omorganisering hvor man vil slå sammen to - tre barnehager til én stor enhet med én felles styrer og en assisterende styrer. Samtidig vil man redusere betydelig i antall morsmålsassistenter samt redusere bemanningen av støtteassistenter og kjøkkenassistenter.
Som foreldre til barnehagebarn i Stovner bydel stiller vi oss spørsmålet om bydelsadministrasjonen har forstått konsekvensene av sparetiltakene de foreslår? Mindre styrertetthet vil utvilsomt ramme både barn og ansatte. Når en styrer får overordnet ansvar for 2-3 barnehager, sier det seg selv at de barnehageansatte får en mindre tilgjengelig styrer som ikke lenger har kapasitet til å sikre tilstrekkelig støtte og faglig utvikling av personalet. De pedagogiske lederne vil måtte belage seg på å håndtere flere vanskelige saker alene samt ta større ansvar for selve driften av barnehagen. Det vil bli færre faglærte til å ivareta barnas behov i en bydel med stadig flere som trenger særskilt oppfølging.
Stovner har vært en foregangsbydel med hensyn til satsing på kjøkkenassistenter i barnehagene. Det var frem til nå hvor man velger å kutte vesentlig i mattilbudet. Som foreldre finner vi dette bekymringsfullt da sunn, variert mat og godt tilrettelagte måltider i barnehagen bidrar til å legge grunnlaget for gode kostvaner for resten av livet.
Det mest graverende med budsjettforslaget for barnehageenheten i 2010 er likevel den langsiktige effekten av kuttene som foreslås. Stovner bydel burde være pålagt å prioritere tiltak for vellykket integrasjon. I så måte spiller barnehagene en avgjørende rolle. Forskning viser at godt tilrettelagte tiltak for minoritetsbarn i barnehager har positiv innvirkning på barnas skolestart, og bidrar også til å lette integreringen i samfunnet for øvrig. Et av de beste tiltakene i dette arbeidet er bruk av morsmålsassistenter som sørger for at barna får bruke morsmålet samtidig når de lærer seg norsk. Barnehagen er således en unik arena for integrering, språkopplæring og økt livskvalitet for barn i et flerkulturelt samfunn. Tilstrekkelig pedagogisk kompetanse er følgelig helt avgjørende for å lykkes med god integrasjon. Det kreves kvalifisert personale som evner å se og møte det enkelte barnet. Redusert styrerbemanning og færre morsmålsassistenter vil utvilsomt ramme kvaliteten av dette arbeidet.
Stovner er en flerkulturell bydel. Det gir store muligheter, samtidig som det gir mange utfordringer. Integrering går alle veier, og vi har alle et ansvar for at den blir vellykket.
Hovedansvaret ligger likevel på de bestemmende myndighetene. Det er derfor uforståelig at bydelsadministrasjonen nå foreslår å rasere det gode barnehagetilbudet Stovner bydel er kjent for, og som man har bygget opp gjennom mange år. Groruddalssatsingen er Oslo kommunes stolte prosjekt som de neste ti årene skal bedre livskvalitet, miljø og levekår i Groruddalen for mangfoldet som bor her. Imidlertid er ikke oppgradering av t-bane, gangstier og kultur mye verdt når man samtidig velger å kutte i det fundamentale tilbudet som legger selve grunnlaget for vellykket integrasjon, og som til syvende og sist avgjør om Stovner er den bydelen man ønsker å la barna sine vokse opp i.
Det har nettopp vært politisk valg og de rød-grønne partiene har alle barnehage øverst på sine prioriteringslister. Foreldrene til barnehagebarna i Stovner bydel krever nå at det rød-grønne flertallet i Stovner bydel står ved de prioriteringene de gikk til valg med for kun få måneder siden, og verner om sin felles kjernesak; fremtiden - barna våre! Vi er ikke i tvil om at omorganiseringen av barnehageenheten i Stovner bydel vil koste mye mer i praksis enn man sparer i kroner og ører, og anmoder politikerne om å stemme mot bydelsadministrasjonens forslag i bydelsutvalget 17.desember.
Hilsen foreldregruppa i samarbeidsutvalget for Stovner barnehagene/ ”Foreldreaksjonen i Stovner bydel”