Statens vegvesen foreslo i Nasjonal transportplan at det blir bevilget 30 millioner kroner årlig for å etablere døgnhvileplasser for Lastebilsjafører , men vi ser ennå ikke at noe seriøst skjer.
Vi går mot vinter og alle vet at rasteplasser og brøyting av disse ikke blir prioritert.
Dette er for dårlig rett og slett !
- Det skrives side opp og side ned om trøtte og uoplagte sjafører og om at sjafører bryter kjøre og hviletider -men det kommer kun frem at de er lovbrytere men ikke omfanget av dette og hvorfor man noenganger må bryte lovene.
- Myndighetene har vedtatt et strengt regelverk i forhold til hviletid og pauser. Dette ønsker vi å følge, men det er vanskelig når det ikke finnes steder for å stoppe og gjøre dette
Regler fra 1. august 2007 tilsier at sjåfører av tunge lastebiler og busser maksimalt kan jobbe i seks dager før de må ta et pliktig hviledøgn. Den daglige kjøretiden inkludert hvilepausene skal ikke overstige ni timer. Sjåførene plikter å ta en pause når de har kjørt 4,5 timer. - men hvor skal man ta disse pausene ?
Det er ingen som ønsker å gjøre seg til lovbryter og derfor starter vi denne underskriftkampanjen for å få fortgang i utbygging av godkjente hvileplasser for Lastebilsjafører og andre som har sin jobb langs vegen
Sett ditt navn på denne underskriftkampanjen i dag - kanskje det skjer noe i morgen .