Bevaring av skogen i Rikeåsen - Oppegård kommune

Til: Oppegård kommune

Oppegård kommune eier skogen fra Rikeåsen barnehage fram til Rosenholm stasjon. Et areal på 60 daa av skogen er regulert til boligbygging i foreliggende kommuneplan. I praksis vil det si store deler av skogen som er brukbar til friluftslivsformål. Kun en 30 meter grønttrase er avsatt opp mot Skogveien (se kart). Dette er imidlertid et område som er svært bratt og ulendt.

Nordre Kolbotn vel er sterkt imot en utbygging. Vellet har jobbet hardt mot utbyggingen siden området ble foreslått regulert på 90-tallet. Vi gir oss imidlertid ikke! Nå skal kommuneplanen rulleres og det er satt frist til 1. oktober på arealinnspill. Dobbeltspor-trasèen regnes som avklart innen kort tid. Vi venter at en reguleringsplan for utbygging av området blir lagt fram i løpet av planperioden (KDP skal vedtas mars 2011). Kolbotn Nordre vel vil derfor spille inn et ønske om omregulering av skogen nord for Rikeåsen barnehage til Friluftsliv (LNF-område). Vi samler derfor inn underskrifter for å få mest mulig tyngde bak innspillet. Hvorfor ønsker vi bevaring av skogen;

1) Lek og friluftsliv
Rikeåsen er et viktig leke- og friluftsområdet for skoler, barnehager og beboere i dette området. Mange barn og voksne bruker området daglig til lek og rekreasjon. Både Kolbotn skole og andre skoler bruker skogen både i undervisning og i SFO-tiden. Skolebakken, Rikeåsen og Kapellveien barnehage bruker området aktivt som tur- og lekeområde. En utbygging av området vil forverre muligheten for lek og friluftsliv både for skoler, barnehager og beboere. Det er godt kjent at barns utvikling og læring er nært knyttet til fysisk aktivitet i friluft. I tillegg har jevnlig friluftsliv god forebyggende effekt på helse og gis ofte på ”grønn resept” for mange livsstil-sykdommer.

2) Grønn lunge i en stadig mer tettbygget kommune
Det har vært en aktiv nedbygging av grøntarealer i Oppegård kommune de siste 15 årene og det begynner å bli få sammenhengende grøntområder i byggesonen. Fortetting av Kolbotn sentrum gjør det enda viktigere å bevare et grøntdrag også nordover fra sentrum. En utbygging av Rikeåsen vil føre til mer transport for å komme seg til rekreasjonsarealer, samtidig som mange vil oppleve større barrierer for å komme seg ut på de daglige småturene. Skogen har også stor betydning for å ”rense” luften, lagre store mengder vann og forhindre erosjon. I fremtiden kan vi forvente flere ekstreme værsituasjoner med mye nedbør.

3) Planter og dyreliv
Området er en viktig lunge også for mange dyr og planer. Flere rådyr holder jevnlig til i Rikeåsen . De trekker ned fra Østmarka, langs Ljanselva og vandrer langs åsen til dette området. Det er observert Svartspett, flaggspett og grevling i skogen. Skogen nord for Rikeåsen barnehage har også en variert og rik vegetasjon med blandingsskog og frodig undervegetasjon. Her finnes både bær, sopp og en variert flora. Kommunen har ikke prioritert kartlegging av biologisk mangfold i dette området, men det er ikke uventet om man kan finne verneverdige arter også her.

Vi oppfordrer derfor til å bli med på underskriftskampanjen om å ta vare på skogeni Rikeåsen - skriv under i dag!

Med hilsen fra styret i Kolbotn Nordre Vel; Tone Vørrang, Inger Lise Gundersen, Anette Mjelve og Kjersti Ellewsen

Signeres av: Foreldre og ansatte i barnehager og skoler, organisasjoner, beboere som ønsker vern av skogen