NEI til NRYF nye årsavgift

Til: Norges ryttere og NRYF

Til Norges ryttere og hesteinteresserte.

NRYF vil innføre en ny avgift på 300 kr, i tillegg til hestelisens, rytterlisens og så kommer startavgift etter det igjen.
Det er ingen hemmelighet at hest er en dyr hobby, og mange av oss driver med hest for moro skyld, og er ute å starter en del gjennom året. Noen mer enn andre.

Det at NRYF innfører denne avgiften er for å ruste opp de store rideanleggene rundt om i landet, og de begynner på Linnesvollen. Altså om man starter noe høyere enn klubbstevne, er man nødt til å betale 300 KR året, for hver hest du starter.
Nå er det slik at hobbyryttere, distanseryttere og andre mindre grener blir taperne i denne saken. Hvordan skal det nå blir med rekrutteringen videre av de yngre hesteinteressert som er avhengige av foreldre som stiller opp med penger til slikt? Har de mer enn to hestejenter(gutter) i familien, blir det 600 kr årlig, rytterlisens kommer minimum på KR 400(x2), hestelisens koster KR 850(x2) og så har du omregistrering på kr 300 kr. I tillegg til dette kommer hengerleie, stevneantrekk og drivstoff-penger og evt. oppstalling.

I og for seg er det ett godt forslag fra NRYF, men denne saken gagner ikke oss andre ryttere særlig mye. NRYF må bli bedre på sponsorer for å holde banene sine i OK stand. Det er ødeleggene for miljøet i hestenorge med en slik avgift, den gjør skillet mellom rytterne enda tydligere. Noe som ikke er ønskelig!

Så NEI til denne nye avgiften. Vi er allerede en hel del som ikke kommer til å starte fordi det blir for dyrt. Det er også en prinsipp-sak at vi ikke vil ha den, feks kjøregrenen i Norge som er på tur og styrkes, det er som å ødelegge for grenen med å innføre en såpass drøy avgift slik at det blir enda færre startende. Og for ikke å snakke om distanseridningen. Hvor mange har sett distanseryttere ri mellom seks og tolv mil rundt på Linnesvollen? Selv om distanseryttere bruker baner, så er det i langt mindre grad enn resten av grenene.

Vi har ett bedre forslag; La heller krets/klubb ha en egen avgift slik at rytterne heller har en årlig avgift til sin egen klubb for banevedlikehold, så får man iallfall noe igjen for de pengene man legger ut for. Mindre klubber arbeider med å skaffe seg sponsorer fra nærmiljøet i tillegg til en ekstra avgift, de fleste bedrifter i landet har ingenting i mot at deres navn og merke vises rundt omkring med ryttere som reiser rundt og starter. Bedrifter støtter jo andre idrettsgrener i hytt og pine. Hvorfor ikke hesteidretten også?

Se bare på Sverige, de er rå på sponsorjakt, og Sverige ligger lavere på lista enn Norge i hvilke land som er rikest i Europa.
Skal noe slikt forekomme i Norge at kun de aller rikeste skal ha muligheten til å starte, så er det kanskje på tide å gjøre noe drastisk.