Skuddpremie på Rovvilt for en større Småviltbestand!

Til: Regjeringen i Norge.

For at forvaltningen over di jaktbare arter vi har i dag, skal komme i en bedre balanse, kreves det mye både fra det offentlige hold og oss alle som ferdes i naturen. Vi har i dag allerede kvoter på hvor mye småvilt man kan felle på jakt, men dette hjelper ikke så veldig mye når en allerede overjaktet småviltbestand er under hardt press i fra en alt for høy rovviltbestand!

Nå har det år etter år vært bunnår når det gjelder småviltbestanden, og vi har ett veldig dårlig grunnlag for å få dette rettet opp igjen.

Dette grunnet bla lite interesse for rovviltjakt, selv på de små rovviltartene noe som også i mange tilfeller er en mere krevende jobb, og for mange fenger lite interesse, da det ikke er matvilt.

Ønsker vi i fremtiden mer liv i skog og fjell,gjelder det virkelig å ta tak i dette nå!!

Det er vi som ferdes i naturen, som enten jegere eller generelt friluftsfolk, som ser og registrerer denne utviklingen i våres fauna, ikke byråkratene og kontor-rottene i storbyene!!!!!!!!!!!

Skal dagens lisensfelling og kvotejakt på Bjørn, Jerv og Gaupe fungere bedre ,må fellingspremier komme på bane.

Dette gjelder også for de mindre rovviltarter som er de viktigste blir beskattes opp i mot småviltbestanden tillvekst.

Dette finnes det midler til, og det må derfor komme en slik ordning på bane snarest mulig, dette igjen for og motivere den enkelte jeger til å komme seg ut å jakte rovvilt.

I fra gammelt av, var jakt, fangst og fiske en nøvendighet for alle husmanns plasser for å overleve.

Kjøtt og fisk mettet, pels og skinn ga varme eller noen ekstra kroner å rutte med.

Mye har forandret seg siden den tid, og det er dermend våres oppgave å få dette i balanse igjen, ved at vi får en jevnere felling av alle arter.

Jakt er å høste av ett overskudd som naturen gir, som igjen gir et godt måltid eller et flott skinn/trofe.

Her er noen forslag på fellingpremier på di enkelte arter som det bør stimuleres jakt på.

Bjørn 15,000-

Jerv 10,000-

Gaupe 10,000-

Mårhund 5000,-

Rødrev 400,-

Mår 400,-

Ravn/korp 300,-

Villmink 300,-

Røyskatt 200,-

Kråke 100,-

Dette er bare noen løse forslag i starten, men vi mener at det bør ligge ca noe rundt dette.

Ved felling av disse arter i fremtiden, har vi SNO (statens naturoppsyn) som kan fungere som et kontrollorgan opp i mot dette.Tenker da her på dette rundt lovlig felling og godkjenning av fellingspremie.

Når underskriftkampanjen avsluttes etter vår første målsetting, SOM ER 3000 UNDERSKRIFTER, vil denne bli sendt til Regjerningen.
Kopi av underskriftskampanje vil bli sendt til DN(diretoratet for naturforvaltning), Fylkesmannen i Troms og Nordland, Rovviltnemnda region 8, Statskog i Troms og Nordland og di enkelte kommuner under nemndte områder.

Så derfor ber vi DEG høflig om din underskrift her! =)

Signeres av: Dette er en underskriftskampanje som alle kan signere!