De borgerlige vant med 40.000 stemmer, men tapte valget?

Til: Norges valgsystem

De borgerlige vant med 40.000 stemmer, men tapte valget !

Norges valgsystem sørger for at de rødgrønne beholder makten til tross for borgerlig stemmeflertall.
Valganalytiker Svein Tore Marthinsen meldte på sin blogg i natt at de borgerlige partiene ligger an til å vinne valget med 40.000 stemmer. Dette var resultatet da om lag 98 prosent av stemmene var talt opp.
Men til tross for «valgseieren», vil de rødgrønne få et flertall på Stortinget også de neste fire årene.

Det var små marginer som sørget for at de borgerlige mistet flertallet på Stortinget. Hadde Venstre og Lars Sponheim fått over 4 prosent av stemmene, ville de ha kommet over den berømte sperregrensa. Venstre ville da ha sikret seg flere utjevningsmandater og dermed ville maktfordelingen ha vippet i de borgerliges retning.

Derfor blir det urettferdig
Også ved forrige stortingsvalg i 2005 fikk de borgerlige partiene flere stemmer enn de rødgrønne – hele 20.000 flere stemmer.

Marthinsen sier det er to faktorer som er avgjørende.

1) De største partiene blir tilgodesett i fordelingen av mandater, mens de minste partiene blir straffet i den første fordelingen. I et forsøk på å jevne ut forskjellene har man innført såkalte utjevningsmandat. Disse kompenserer imidlertid ikke tilstrekkelig for at mandatfordelingen på Stortinget gjenspeiler det faktiske valgresultatet.

2) Stemmene i geografisk store fylker teller mer. En stemme i for eksempel Finnmark, Sogn og Fjordane og Nord-Trøndelag teller mer enn en stemme i Oslo eller Akershus. De største partiene i de store fylkene blir dermed favorisert ved fordelingen av mandater.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Denne ordningen gjør at demokratiet er en vits!! Vi må ha ny ordning!!!! Får noen flest stemmer så vinner de jo! Udemokratisk at det ikke er slik!!

Hvor er demokratiet i slike valg. Norges befolkning har for andre valget på rad stemt at de vil ha høyresideregjering, men de røde tar over. Hva er vitsen med å la folket stemme? Minner mer om gamle kommunismen, de som leder landet bestemmer hvem som sitter videre.

TIL VÅR SAK: KASTE REGJERINGEN, OG FÅ EN NY VALGORDNING
Skrive under på kampanjen, og bli med å kjempe for demokrati i Norge!

LEGG LINK TIL DENNE KAMPANJEN PÅ FACEBOOK,MSN, BLOGGER OSV... KJEMP FOR NORGE!