Vi som vil ha velodrom i Oslo-området

Til: Bærum kommune, Oslo kommune, Norsk tipping, Norges cycleforbund ...

Vi som vil ha parkettvelodrom på Østlandet.

Norge hadde i 1993 en av verdens beste velodromer på Hamar. Men istedet for å lage et fast sted å ha det etter VM så rev de den. De satset veldig stort mot dette sykkel-VM i '93 (der lance vant fellesstarten i regntunge Oslo), men de satset ikke langsiktig som de burde ha gjort. Som England har gjort med sin utrolig fine parkettvelodrom i Manchester. Store sykkelnavn har kommet fra det miljøet der de siste par årene. Ser vi under Beijing OL så tok England 12 medaljer i banesykling, med 7 gull(!). Tenk om vi i Norge hadde hatt de samme mulighetene. Nevner navn som Mark Cavendish med 10 tour de france seiere på 2 år. Bradley Wiggins som har vunnet 3 OL gull og 7 VM gull på bane gikk over til landeveien for et par år siden og overrasket alle med en 4 plass sammenlagt under årets Tour de france. Begge er et resultat av mange års satsing i anlegg og støtteapparat fra Storbritania.

Vi som sykler i Norge må sloss oss frem på trange veier i tung trafikk hver dag. Og mange norske bilister har null respekt for syklister i veibanen. Får vel daglig ca 5-10 billister som tuter på meg og et par med fingern for at jeg ikke bruker GANGfeltet. Så gi oss syklister et trygt miljø der vi kan trene uten å frykte for livet hver dag.

Norsk tipping delte i 2008 ut 1.56 milliarder kroner til idrett. Tilsammen siden 1948 har norsk tipping delt ut 27,6 mrd. kroner til norsk idrett. https://www.norsk-tipping.no/page?id=50. Hvis vi går inn å ser på hvor mye av dette som har gått til sykkelsporten er dette skremmende lite. Hvis jeg tok et rask søk på velodrom på siden som har oversikt over hva overskuddet fra tippemidlene har gått til de siste 50 årene fant jeg dette: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd/kampanjer/idrettsanlegg/soek_etter_anlegg.html?id=487438
Der ser dere kanskje en liste på 10 velodromer. Men det er egentlig langt fra sannheten.. De eneste banene i Norge som kan ligne på noe i det hele tatt er: Den nye mini-velodromen på Sola. Sto ferdig juni 2009. Men er egentlig for rekrutering av barn til sykkelsporten og er ikke dosert riktig for odrentlig fart.. Også er det velodromen i stjørdalen. Dette er den eneste bra velodromen i Norge og her har NM blitt arrangert år etter år. Velodromen i Halden er så dårlig vedlikeholdt at du burde ha terrengsykkel for å komme deg frem på den hullete asfalten.. her er en liten video jeg fant: http://www.vimeo.com/876700
Også er det selvfølgelig velodromen på Valle Hovin i Oslo da.. Som er i dårligere forfatning en den i Halden. Men nå skal er det planlagt å bygge et fotballstadion på tomten.
Hvis vi ser hvor mye Norsk tipping har gitt til velodromer de siste 50 årene så kom jeg til litt over 500 000 kr. Det gis ca 30 000 000 kr, hver uke(!!!), til norsk idrett. Da har de vel råd til å lage en flunkende ny, innendørs parkettvelodrom på Fornebu eller andre steder nær hovedstaden.

I snitt så hadde TV2 172 000 seere hver dag under tour de france. På det meste opp mot 450 000. Så det er helt klart interesse i Norge!

Hvis det blir stor interesse for denne gruppa så skal jeg spørre sykkelklubbene i Oslo-området(Asker CK, Bærum OC, Rye, Frøy, Ullensaker, Eidsvoll, Hero osv.) om det er noen som brenner for dette. Og sammen kan vi formulere en søknad til Norsk Tipping, kommunene og andre aktorer om penger og tomt til en ny stor Velodrom nær Oslo. Det er vitkig å være litt ambisiøs eller så får man ingenting gjort;)

**********************************************

Jeg tror for å få til dette med å bygge en stor velodrom i oslo-området så må vi samarbeide med andre særforbund. Tror det er smart å lage en sal med tribuner rundt, velodrom, og en multisal i midten. Kan jo tenke seg at Norges Badmintonforbund, Norges Volleyballforbund, Norges Bandyforbund (innebandy), Norges Gymnastikk- og Turnforbund og Norges Fri-idrettsforbund har lyst å samarbeide om dette. Kan få til en multisal i midten og 400 meters løpebane under tribunen og selvfølgelig en velodrom i verdensklasse rundt.

Signeres av: Alle