Samværsordning for barn

Til: Regjeringen og barneloven

Vi krever ny lov!

Barn er laget av to foreldre. Ergo barna har rett til begge og foreldrene rett på barnet.

Barn er svært tilpassningsdyktige og har ingen problemer med å flytte på seg eller å bo to steder. Mange av verdens rikeste familier har flere steder å bo. La barna bo hos begge foreldrene, halve tiden hos hver!

I den tiden du ikke har barnet hos deg, skal du ikke blande deg bort i den andre av barnets forelder.

Du har ikke krav på å bestemme foruten ved større innkjøp av ting barnes skal ha - feks. en sykkel. Man skal se på den andres inntekt og betale prosentvis etter dette.

Dagligdags utstyr som seng, tannbørste, klær, ransel, hyller, bøker, leker o.l. holdes av den forelderen barnet er hos.

Barnas ting er barnas ting! Vil barnet ta med seg sine egne leker, bøker, sykler, fotoapparat til den andre forelderen, er det barnet som bestemmer dette - ikke du!

Barnepass og skolegang betales av den forelderen barnet er hos. Om man bor så langt i fra hverandre at man trenger 2 skoler/ barnepass, er det den forelderen barnet er hos, som betaler - uavhengig av pris.

I dag er det ikke uvanlig at foreldrene bor på forskjellige steder i landet. Derfor kan man enkelt dele skoleplass/ barnepassplass med andre i lignende situasjoner.

Den av forelderen som skal ha barnet hos seg i sin tid, betaler for reisen. Derfor lønner det seg å planlegge i god tid for å få reisen billigst mulig. Hvordan man velger å hente/levere barnet, er opp til den forelderen som skal ha barnet på samvær.

Andre spesielle ting som feks religion, leggetider, spisevaner, fritidsaktiviteter, bestemmes av den forelderen som har barnet på samvær.

Den andre av forelderen kan på ingen måte blande seg bort i barnets liv når den er hos den andre av forelderen! Det være seg oppdragelse, alkohol/ narkotikakonsum, Gudstro, politiske og andre interesser, arbeidsforhold, samlivsforhold eller annet.

Ved felleskostnader som feks. regulering, konfirmasjon, dåp o.l. skal begge foreldrene betale, men i forhold til inntekt, prosentvis.

Konfirmasjon/ dåp: foreldrene holder festen hver for seg - slik at barnet får gleden fra familien på begge sider. Selve handlingen skal foregå i nærheten av der barnet ble født eller alternativt i to menigheter i nærheten av foreldrenes bosted.

Sykdom: Blir barnet syk m tanke på forkjølelse eller omgangssyken - altså milde sykdommer, skal det være hos den forelderen det ble sykt hos. For så å reise til den andre ved sykdomsopphør. Ved alvorligere sykdom, skal barnet ha tilgang påbegge foreldre daglig om det lar seg gjøre. Kan barnet fyttes, gjøres det som i vanlig samværssituasjon. Ved varig sykdom, går samværet som vanlig. Staten betaler for sykdom for barn under myndighetsalder.

Dødsfall: Barnet dør- begraves der det er døpt/ konfirmert. Staten betaler begravelsen for barn under myndighetsalder. En av foreldrene dør: Barnet bor kun hos den andre av forelderen, og den andre familien har rett på samvær. Begge foreldrene dør: Barnet skal bo hos nærmeste familie på begge sider med samme rettigeheter som før: 50/50.

Foreldre får ikke barnebidrag eller småbarnstillegg og heller ikke fødselspenger, men barnetrygden går opp og begge foreldrene får dette tilskuddet fra staten. Barnetrygden blir fastsatt etter din inntekt og med ett minstebeløp som tilsvarer minst det dobbelte av hva det er i dag.

Barnets medbestemmelsesrett om hvor det skal bo, blir i dag ikke gjennomført på en ordentlig måte - derfor vil barnet ikke lengre kunne bestemme/ velge selv før det blir myndig.

Om barnet skal bo på internatskoler/ hybel i forbindelse med utdanning, feriere uten foreldre eller lignende skal den av forelderen som har barnet i sitt samvær, bestemme og betale for dette som normalt i samværsordningen. Barnet må henvende seg til samværsforelderen.

Barnet har rett på daglig kontakt med den andre av forelderen. Det kan være gjennom telefonsamtaler, sms, mms, msn eller andre internettsider. Barnets mobiltelefon, skal betales likt mellom foreldrene, men telefonen skal stå på barnes navn.

Barnevernet skal ikke blande seg inn i barnefordelingssaker på noe vis. Hverken som rådgivere, meglere, part eller noe annet. Dette er kun mellom foreldrene og derfor ingen barnevernstvist.