Vi vil ha firefelts E6 gjennom gudbrandsdalen

Til: Samferdselsdepartementet

Dette er en underskriftskampanje for alle som vil ha firefelts motorveg gjennom gudbrandsdalen (Ringebu-Otta), i stede for en planlagt to- og trefelts motorveg med midtdeler!

I GD 12.mars 2009 sto følgende:

"«E6 blir motorveg fra Ringebu til Otta» skrev Dagningen 24. august 1973. Fredag 13. mars 2009 vil oppslaget bli virkelighet - i hvert fall et stykke på veg, når regjeringen legger fram forslag til Nasjonal Transportplan for perioden 2010 til 2019..

Så langt GD kjenner til, ligger strekningen Ringebu-Otta inne i planen, med byggestart tidlig i perioden.

I 1973 var vegen kostnadsregnet til 92 millioner 1969-kroner - som firefelts motorveg dimensjonert for 100 km/t. I dag er den samme strekningen kostnadsberegnet til fire milliarder kroner - men nå bare som to- og trefelts veg med midtdeler.

De to E6 strekningene mellom Øyer og Tretten og Ringebu sør - Otta skal bygges som tofelts veger med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. Mye likt nullvisjonsstrekningen på dagens E6 i Øyer.

I forbindelse med statsbudsjettet for 2009 ble det bevilget midler til å starte utbyggingen av E6 på strekningen Øyer - Tretten.

Prioriteringen av dette prosjektet er avhengig av Stortingets tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektet.

Med dette som bakgrunn legger Samferdselsdepartementet til grunn og forutsetter anleggsstart i 2009 og fullføring i perioden 2010-2013. På den 13,5 kilometer lange strekningen mellom Øyer og Tretten skal det bygges en ny tofelts veg med midtrekkverk.

- På strekningen blir det to forbikjøringsstrekninger. Den ene vil bli bygd mellom Granrudmoen og Tingberg. Den andre skal bygges på strekningen mellom Oddvang og Rustberg. På begge disse strekningene blir det forbikjøring i begge retninger. Det vil si fire felt, sier Bjørn Hjelmstad, prosessleder for E6 Ringebu sør-Otta i Statens vegvesen Region øst.

Tunnel i Skarsmoen

På strekningen skal det ellers bygges en tunnel i Skarsmoen.

- I tunnelen blir det en tofelts veg med oppmerkede midtfelt med bredde på en meter og med rumlestriper, sier Hjelmstad.

I utbyggingsprosjektet inngår også bygging av ny bru over Lågen på rv. 254 på Tretten og planskilt kryssing (undergang) av Dovrebanen. I tillegg skal lokalvegen mellom Tingberg og Rustberg utbedres. Her blir det gang- og sykkelveg mellom Tingberg og Vidarheim skole.

Utenom tettsteder

Regjeringen legger opp til start av prosjektet E6 Ringebu-Otta i perioden 2010-2013. Prosjektet har et kostnadsoverslag på fire milliarder kroner, og omfatter bygging av ny tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. Vegen skal legges i ny trasé utenom tettstedene. Dette vil føre til bedre trafikksikkerhet og miljø, samtidig som framkommeligheten blir bedre. Berørte kommuner i Gudbrandsdalen har sluttet seg til prinsippet om delvis bompengefinansiering av utbyggingen.

- Ny E6 mellom Ringebu sør og Otta vil bli bygget delvis som firefelts veg med forbikjøring i begge retninger, samt delvis som trefelts veg med forbikjøring i en retning, sier Hjelmstad.

- Altså lik nullvisjonsstrekningen på dagens E6 i Øyer?

- Det er riktig, men kjørefeltene blir noe breiere nordover fra Ringebu enn på nullvisjonsstrekningen, sier Hjelmstad.

Hjelmstad opplyser at vegnormalen sier at det bør anlegges minst tre strekninger med forbikjøringsfelt per ti kilometer i hver retning. Og forbikjøringsfeltene bør være minst en kilometer lange"

_____________________________________

Det er kjempebra at vi endelig får ny E6, men vi mener at når man nå først skal bruke 4 milliarder kroner på ny veg, bør vi absolutt se fremover og bygge for framtiden. Mange mener derfor at dette er et stor steg i feil retning!

Vi må vise politikere og andre at vi er et slagkraftig folk som vet hvor skapet skal stå! Men vi må kanskje gå inn i oss selv og se at vi i Norge overhodet ikke er flinke nok til og bruke den ytringsfriheten og demokratiet vi er så heldige å ha! I Frankrike eksempelvis, der har de kjør sakte aksjoner, eller rett og slett stopper landet om folket er uenige! Vi må vise at det er OSS politikere må høre på, det er vi som har valgt de, det er vi som bestemmer!