NEI TIL IKEAS GIGANTBYGG I NATURPERLE PÅ NYBORG I ÅSANE

Til: Fylkesmannen i Sogn og Fjordane

Ikea har fått grønt lys av Bergen byråd til å bygge nytt gigantbygg på 37000 kvm i en naturperle på Nyborg i Åsane. Ikea er allerede etablert i Åsane, de har et 3500 kvm bygg her ute. Mye vil ha mer... Jeg mobiliserer herved en underskrift-kampanje mot at Ikea skal få bygge sitt råkapitalistiske bygg i et verneverdig natur- og kulturlandskap. Planområdet er en av de få grønne lungene Åsane har igjen, og som åsabuene så sårt trenger. Det er et yndet tur- og rekreasjonsområde, og la oss unne kommende slekt å få oppleve dette fullt ut, og i all sin helhetlige prakt! Rødlistet fugl hekker her. Landskapet er fylt av grønne marker, trær og historiske gårdshus som gir spektakulære visuelle kick med nasjonalromantisk klangbunn. Lenger inne i området ligger mektige fjell.
Like ved planområdet ligger Åsane Gamle Kirke med tilhørende gravplasser. Man trenger ikke være dypt kristen for å føle at et gigantbygg her er særdeles støtende.
Åsane er fra før rammet av tilfeldig planlagte, spredte, malplasserte industrihus og kjøpesentre.
La barn og unge i Åsane få nyte den vakre, helsefremmende naturen, la de slippe å henge ved flere kjøpesentre som en fritidsgeskjeft!
Det fagre sårbare landskapet på Nyborg ligger i et slags myrbasseng, og trekker lett til seg forurenset luft. Bare kraftig vind og regn kan fjerne evt. eksos-skit. Nok et bilbasert gigantbygg i området kan umulig stemme overens med Ikeas miljø-image.
Forskrift om rikspolitiske retningslinjer, § 3, som skal bidra til å hindre unødig spredning av kjøpesentre og biltrafikk, bør stoppe Ikea. Fylkesmannen i Sogn- og Fjordane jobber nå med problemstillingen.
Kjøpesentre har vi nok av. Møbler er ingen mangelvare. Ikea-nybygg er en totalt unødvendig prioritering. Ta dere turen langs den Gamle Trondheimske Postvei på Nyborg og innover Mellingen, og dere vil få en sanselig naturopplevelse, en uforglemmelig livsglede!

Rop nei takk til Ikea som vil føre med seg økt forurensing, forbruk og materialisme. Følg heller Arne Næss's dypøkologi og stopp rovdrift på Moder Jord! Bruk sunn fornuft i det dere roper ja til å bevare den elskede naturperlen på Nyborg! Da blir i det minste mange mennesker og fugler glade!
Benytt sjansen til å skrive under kampanjen for å bevare den nydelige, grønne lungen på Nyborg!
På forhånd hjertelig takk for underskriftene, dere har støttet en god sak!