Våkn opp, Gaza brenner!

Den norske regjering
v/ Jens Stoltenberg

Oslo, 15.01.2008

Som samfunnsborgere i Norge vil vi med dette rette den norske regjeringens oppmerksomhet mot det som har pågått i Gaza, spesielt de siste ukene. Den humanitære katastrofen, som vokser i takt med antall brudd på menneskerettighetene, er umenneskelig og urovekkende. Denne utviklingen er til stor bekymring for det palestinske folk, som ikke har opplevd annet enn undertrykkelse siden staten Israel ble opprettet.

De israelske militærstyrkene har begått en rekke grusomme krigshandlinger, alt dette med myndighetene som støttesten bak seg. Krigshandlingene og den umenneskelige bruken av ulovlig våpen, går mest utover sivile palestinere. Det er ufattelig at et helt verdenssamfunn står på sidelinja uten å handle. Ved å ikke gå til handling imot krigføringen, kan man stille majoriteten av verdenssamfunnets regjeringer til ansvar for palestinernes lidelse. Handlingslammelsen gir uttrykk for at man er med på å støtte den ekstremt uakseptable situasjonens fremvekst.

Det er ikke blitt tatt hensyn til menneskelivets verdighet på noen som helst måte i denne krigføringen. En hel befolkning er fanget i okkuperte områder, der de ikke har tilgang til livsnødvendige forsyninger for å kunne overleve. Israel fører en politikk som helt klart strider imot internasjonal folkerett! Det er ubegripelig at den norske regjeringen ikke tar tydeligere initiativ for å legge internasjonalt politisk press på israelske myndigheter.

Vi ber sårt og inderlig om at den norske regjeringen gjør det som står i dens makt for å hindre at de israelske myndighetene fortsetter med den militære invasjonen av Gaza. Vi ber om at det blir lagt økt politisk press på israelske myndigheter, slik at livsnødvendig hjelp kan nå frem til det palestinske folk!

______________________ _________________________
Sidrah Iqbal Dunia Bouyambib