Forbedret veistandard er såre enkelt

Til: Myndighetene

DET ER SÆRDELES ENKELT Å FORBEDRE DEN NORSKE VEISTANDARDEN!

Først en del udiskutable fakta som en hver beslutningstaker må ta med seg inn i hverdagen:

Desidert korteste vei mellom Østlandet og Trondheim går gjennom Østerdalen! Alle veifarende har for lengst oppdaget dette. Det må også beslutningtakerne gjøre!

All person- og varetransport vil aldri kunne overføres til jernbane! Det forstår alle som vil forstå!

Tungtrafikken på RV 3 har i 2007 økt med 30% og gjort RV 3 til landets mest trafikkerte vei for tungtransport! Nødvendig varetransport og personbilbruk kan ingen land komme unna, selv ikke Norge!

Derfor må det nå umiddelbart planlegges og bygges ny 4-feltsvei mellom Østlandet og Trondheim. Denne 4-feltsveien er bare gjennomførbar gjennom Østerdalen!

I alle andre land bygger man 4-feltsveier og velger korteste, beste og rimeligste trase. I Norge snakkes det om fotobokser, nedsatte fartsgrenser og midtdelere og lite om god veistandard!

Hvis man ikke gjør noe nå, vil 90% av all tungtrafikk og minimum 60% av all annen trafikk mellom nord og sør ganske snart tvinges fra Rv3 og over til E-6. Det vil si 5 mil lengre og 300 meter større høydeforsering, unødig CO2-utslipp i gigantklassen og fullstendig trafikkaos på nåværende E-6!

Videre utvidelser av E-6 raserer og ødelegger fuglereservater, landets største innsjø og dens nærområder, nasjonalparker og en rekke turistmål i Gudbrandsdalen, et av de vakreste dalførene vi har! Det vil bli katastrofalt med E-6 som eneste hovedferdselsåre. 4-felts motorvei gjennom Gudbrandsdalen er dessuten ikke økonomisk gjennomførbart! Ut ifra geografiske og økonomisk forhold, vil det aldri være mulig å bygge 4-feltsvei på hele denne strekningen!

Av hensyn til allmenne behov, landskap, føre, høydeforskjeller, fremførbarhet, totaløkonomi, CO2-utslipp og veilengde, er Østerdalen rett og slett det eneste økonomiske og miljømessige alternativet som er gjennomførbart dersom man ønsker høy standard og 4-feltsveier i Norge! Nå må alt konsentreres om å få bygget en trygg og kortest mulig hovedferdselsåre mellom Sør- og Nord!

En høy veistandard dreier seg også om retten til å utføre sitt yrke! Man må trygt kunne ferdes der man av en eller annen lovlig grunn er tvunget til å ferdes. Når samfunnet dessuten spares for flere milliarder bare i byggekostnader, så er det ikke lenger rom for videre debatt om dette!

Over 80% av all trafikk på E6 og RV3 til sammen, er nå gjennomgangstrafikk mellom Trondheim og Østlandet! Ny 4-felts hovedferdselsåre gjennom Østerdalen betyr en formidabel trafikkreduksjon og langt mindre trafikk på dagens E6 gjennom Gudbrandsdalen!

E6 krysser nå Mjøsa flere mil nord for Gjøvik. Strekningen Kolomoen – Biri er derfor et helt dødfødt veiprosjekt å bruke penger på nå! Hovedtyngden av Opplands befolkning bor jo i og rundt Gjøvik og sør/vestover! Pengene bør heller benyttes til oppgradering av veistandarden i hele Oppland fylke på langs helt fra Dovre til Nittedal (Oslo)!

Ny 4-feltsvei gjennom flate og lite kuperte Østerdalen reduserer totalkostnadene enormt, men reduserer samtidig trafikken på E-6 med 60-70%! Når byggekostnadene reduseres kan man for prisen av en, i stedet oppnå å få to parallelle og svært trafikksikre veier, den ene av meget høy standard.

Dødsulykker koster ca 26 millioner og en trafikkskade rundt 16 millioner! Tragediene og kostnadene ved døds- og personskadeulykker er allerede altfor høye på nåværende E6 og RV3. Alle tragediene er alene argumentasjon god nok for å bygge to nye parallelle veier. Da må ”prosjekt oppgradering” startes umiddelbart og man må gjøre de riktige trasevalgene!