Hest i trafikken!

Til: Vegvesenet

Hesteeiere og ryttere i hele landet blir plaget over at man ofte må ri på kjøreveier for å komme seg til steder. De aller fleste sjåfører tar rett og slett ikke hensyn til at et veldig uforutsigbart dyr er i veikanten og braser forbi i 120 km\t. Noen hester reagerer heldigvis ikke, men det finnes de av dem som klikker fullstendig og det er en fare for hest, rytter og andre kjøretøy.

For dere som ikke har så mye peiling over hvordan en hest reagerer:
Biler kan ofte gå greit, men noen liker ikke motorlyden. Det verste er busser og lastebiler, da de lager denne ''pssh'' lyden. Hesten har ingen anelse over hvor denne lyden kommer fra, og siden hester er fluktdyr, følger de instinktet sitt. Jeg har sett flere hester som løper i full fart vekk fra kjøretøy, går foran kjøretøyet, eller står på stedet og bukker og steiler. Som sagt er dette en fare for hest, rytter og andre kjøretøy.

Det er flere måter å løse dette på: Sette ned fartsgrensen der det er mange hester, lage fartsdumper, eller sette opp skilt, men likevel vil det være mange som ikke bryr seg. Det man da må gjøre i tillegg (merk at jeg sier dette i tillegg til fartsdumper, fartsgrenser og skilt), er rett og slett å legge dette til i Trafikalt Grunnkurs. Det gjelder ikke bare hester, men hunder også. De kan være like forutsigbare de også. Og de som likevel ikke tar hensyn bør rett og slett få bot.