Dobbeltsporet tog

Til: nsb og samfertselministeren

Jernbane er den mest miljøvennlige transportformen, men taper i konkurranse med bilen hvis det ikke settes inn offensive tiltak. Nå er det nødvendig med en storsatsing på jernbanen for å muliggjøre en miljøvennlig transportpolitikk. Derfor krever Natur og Ungdom dobbeltspor på intercity-triangelet innen 2015.

De menneskeskapte klimaendringene er den største utfordringen verden står ovenfor. Hvis ikke utslippene kuttes dramatisk de neste årene, vil det få store konsekvenser både for mennesker og miljø. Dersom vi skal greie å kutte utslippene og snu den negative trenden må Norge satse på miljøvennlig transport. Jernbane er i dag den mest miljøvennlige transportformen. Tog har et lavere energiforbruk enn andre former for transport og 80% av dagens togtilbud drives av elektrisitet fra vannkraft med lite eller ingen utslipp. I motsetning utgjør veitrafikken den klart største kilden til klimagassutslipp fra transport. Siden 1980 har utslippene fra veitrafikken økt med 75%. Det er avgjørende å få flere passasjerer og mer gods over fra vei til bane.

Intercity-triangelet
Det er på Østlandet vi finner de største befolkningskonsentrasjonene og de største utslippene fra veitrafikken. Det er også her det foreligger planer for flest kapasitetsøkende veier. Toget må være et konkurransedyktig alternativ til bilen dersom klimagassutslippene skal reduseres. Derfor må togtilbudet på hele intercity-triangelet (Oslo- Halden, Lillehammer og Skien) karakteriseres av kort reisetid, høy avgangshyppighet, høy punktlighet, konkurransedyktige billettpriser og tilstrekkelig setekapasitet. For at dette skal være mulig er det nødvendig at det bygges ut sammenhengende dobbeltspor i hele intercity-triangelet.

Klimagassutslippene må reduseres kraftig innen få år, og derfor må både kortsiktige og langsiktige tiltak settes i verk raskt. Natur og Ungdom krever en utbygging av sammenhengende dobbeltspor i hele intercity-triangelet innen 2015. Derfor må dette legges inn i neste Nasjonal Transportplan (2010-19) og det må settes av penger til gjennomføring i de kommende statsbudsjettene. Dette vil være en storsatsing på jernbanen og på å kutte klimagassutslipp i mange år framover.

Dobbeltsporet jernbane er miljøvennlig, raskt og sikkert
Å bygge ut veier fører til at verdifulle områder blir lagt under asfalt. Å satse på jernbanen er langt mindre plasskrevende, da det er store forskjeller på kapasiteten mellom jernbane og vei. Med doble togsett vil det gi en kapasitet på opptil 12 000 passasjerer i timen i rushtiden, mens en motorvei bare har en kapasitet til halvparten. I rushtiden kan med andre ord en dobbeltsporet jernbane frakte like mange personer som to firefelts motorveier ved siden av hverandre. Med de nye sporene som bygges, vil det tilsvare tre firefelts motorveier.

En storsatsing på jernbanen er også viktig med tanke på sikkerhet. Mer enn 200 mennesker blir drept på norske veier hvert år. Hvis vi kunne bygge ut jernbanen slik at 30 prosent av lastebiltrafikken og 10 prosent av personbiltrafikken kan overføres til tog, ville vi få 40 færre drepte og 1550 færre skadde i trafikken – hvert år. En satsing på dobbeltsporet jernbane betyr trafikksikkerhet i praksis.

Oslo - Halden
Østfoldbanen er vår viktigste transportkorridor mot utlandet. Hele 80% av den landbaserte transporten av personer og gods til utlandet går gjennom Østfold. Slik det er i dag klarer ikke jernbanen å konkurrere med den økende privatbilismen. For at toget skal greie å fylle rollen som et alternativt og miljøvennlig transportmiddel innen lokal og region-trafikken må det bygges et sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Halden. Med en fullføring av dobbeltspor til Halden innen 2015 vil man kunne oppnå en redusert reisetid på 20 minutter på strekningen Oslo – Fredrikstad, og en redusert reisetid på 31 minutter Oslo – Halden. Utbygging av sammenhengende dobbeltspor til Halden medfører også at det blir mulig å opprettholde et attraktivt togtilbud mellom Oslo og Gøteborg.

Oslo - Skien
Om få år vil utbygging av firefelts motorvei gjennom Vestfold være gjennomført. Dette medfører at reisetidene med bil og ekspressbuss blir betydelig redusert i forhold til i dag. For at toget skal kunne være et konkurransedyktig miljøvennlig alternativ er det derfor svært viktig med økt satsing på jernbanestrekningen Oslo – Skien. Med et dobbeltspor på jernbanestrekningen Oslo – Skien vil det være mulig å oppnå en redusert reisetid mellom Oslo – Tønsberg på 30 minutter og en redusert reisetid på 61 minutter mellom Oslo – Skien. Det er også forventet en vekst i flytrafikken over Torp flyplass og det vil være et potensiale for at trafikken hit kan bli tatt med tog, dersom man legger til rette for å betjene Torp med jernbane.

Oslo-Lillehammer
Strekningen Oslo-Lillehammer utgjør en viktig del av strekningen Oslo og Trondheim. Dovrebanen kan spille en avgjørende rolle i konkurransen mot fly, og det er derfor viktig at strekningen utgjør en grunnstamme i kollektivtrafikktilbudet nord for Oslo. Med dobbeltspor på strekningen Oslo-Lillehammer vil man oppnå en redusert reisetid på 30 minutter mellom Oslo – Hamar og en redusert reisetid på 45 minutter mellom Oslo-Lillehammer. Strekningen Oslo – Trondheim vil reduseres med en time. Med dobbeltspor og en oppgradering og forlengelse av krysningsspor vil man i tillegg til redusert reisetid oppnå bedre pålitelighet, fleksibilitet og robusthet i togframføringen. Dette vil også gi større mulighet for å tilby ruteleier i samsvar med etterspørselen i markedet.