Ja til dyrehold i borettslagsleiligheter

Til: Borettslag i Norge

Målet med denne kampanjen er å skape interesse og motstand mot borettslag som nekter beboerne sine å ha med seg hund eller katt ved innflytting eller som nekter beboerne å anskaffe seg hund eller katt ved senere anledning etter innflytting. På grunn av et lovverk fra 1970- tallet som tilsier at borettslag kan bestemme dette selv, og det faktum at det kan se ut som om husleieloven ikke har noen større innvirkning til tross for at det står i Husleielovens §5-2 at: ”Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen”. Ved å underskrive på denne kampanjen er du med på å fremme saken for at du/de som har lyst på et dyr, og som kan å ta vare på dette dyret, ja til og med du/de som av medisinske årsaker ville hatt enormt utbytte av å ha et dyr, men som blir nektet, blir hørt av resten av samfunnet.