Underskriftskampanje til støtte for kurderne i Sør-Kurdistan

Til: Baker - Hamilton rapport USA

Underskriftskampanje til støtte for kurderne i Sør-Kurdistan

Kurdere over hele verden har siden Baker-Hamilton rapporten så dagslys 06.12.06 uttrykt sine bekymringer vedrørende dennes karakter. Det mest bekymringsverdige ved rapporten, er at den ikke tar hensyn til kurdernes rettigheter, som utgjør 1/4 av befolkningen i Irak. I dag er Kurdistan, i nord Irak, den eneste delen av landet hvor vold og terror ikke er en del av hverdagen. Kurderne har lenge fungert som en konstruktiv og positiv brobygger i regionen, men det synes som om historien atter en gang skal gjenta seg. I Baker-Hamilton rapporten, blir kurderne atter en gang den undertrykte tapende parten. Rapporten krever sterkere sentralt styre (sentralisering) i Irak og vil dermed motarbeide føderalisme.

Kurderne i irakisk Kurdistan har siden 30-tallet kjempet mot de sentrale maktene i Bagdad for selvstyre. I 1975 klarte man å forhandle seg frem til autonomi for Kurdistan, men krig brøt ut igjen da Saddam nektet kurderne Kerkûk som del av Kurdistan. Baker-Hamilton rapporten vil enda en gang utsette Kerkûks skjebne. Referendumet, som ifølge den nåværende irakiske grunnloven skal avholdes før år 2007 er over, blir i Baker-Hamilton rapporten utsatt til ubestemt tid. I dette referendumet, skal folket i Kerkûk og andre områder stemme for eller mot, om de vil bli en del av Kurdistan Region. Kurderne risikerer å miste de få etniske og politiske retter de har vunnet i løpet av det siste tiåret. Som den eneste fredlige og fremgangsrike delen av Irak, byr Kurdistan på uendelige økonomiske muligheter og trygghet fra den vold og terror som terger resten av Irak. Implementeringen av Baker-Hamilton rapporten vil ha katastrofale følger for den kurdiske befolkning.

Du kan støtte kurderne i irakisk Kurdistan, ved å skrive navnet ditt under og skrive under på vår underskriftskampanje mot Baker-Hamliton rapporten:

Takk for deltagelsen
www.kkfh.no