Stopp ytre bomring Åsane

Til: Bergen byråd og Bystyret i Bergen

Underskriftskampanjen har som mål å få Bergen byråd og Bystyret i Bergen til å flytte bomstasjoner på Tellevikveien og Vågsbotn, fordi den rammer så totalt feil, og har en sosial slagside som ingen politiker kan vedstå seg når de forstår de faktiske forhold.
- Når de plasserer bompengestasjonene i Vågsbotn og Tellevikveien – fordi de skal finansiere bybane til Åsane om 10 år, så murer de alle beboerne fra Haukås til Hordvik inne i en ring sammen med Eikås, Blindheim, Birkeland og Hetlebakke . Beboerne i dette området må betale bompenger til alle lokale gjøremål i Åsane. I praksis vil ingen i denne delen av Åsane ha nytte av en bybane til Åsane, fordi den er for langt unna. Til overmål så vil alle de som bor langs fremtidig bybanetrase og kan benytte bybanen, fra Sandviken til sentrale deler av Åsane slippe å betale ekstra bompenger
Denne nderskriftskampanjen er imidlertid IKKE imot byutvikling, bompenger eller bybane. Vi stiller oss bak byens politikere for å prøve å utvikle byen, og kollektivsatsingen – men det skal gjelde HELE Bergen, ikke bare Fana og Bergen Vest.
En av prinsippene for bompengebelastningen er at «de som betaler bompenger skal ha nytte av tiltakene, og de som har nytte av tiltakene skal betale bompenger». Derfor vil vi lager vi en underskriftskampanje mot bomstasjoner på Tellevikveien og Vågsbotn.