Nei til flytting av Tøyen togstasjon!

Til: Bystyret i Oslo

Bystyret i Oslo vedtok høsten 2017 et forslag om å be Jernbanedirektoratet å vurdere konsekvensene av å flytte Tøyen togstasjon til Ensjø. Initiativet kommer fra Oslo arbeiderparti.

Tøyen stasjon er i dag en holdeplass på Gjøvikbanen, andre stoppested nordover. Stasjonen ligger på Keyserløkka (østre plattform) og i Tøyenparken (vestre plattform) .

Hovedargumentene for å legge ned Tøyen togstasjon og flytte den til Ensjø er at befolkningsgrunnlaget på Ensjø vil være langt større enn det som gjelder for Tøyen togstasjon, at det kun er 200 personer som i gjennomsnitt bruker togstasjonen hver dag, at stasjonen er lite tilgjengelig og at en togstasjon på Ensjø vil forbedre krysskommunikasjonen.
Et tidligere kostnadsoverslag fra Jernbaneverket antyder at det vil koste 30-55 millioner kroner å flytte stasjonen.

Noen grunner til at vi er i mot å legge ned Tøyen togstasjon:
* I dag ligger Tøyen togstasjon som et midtpunkt mellom ikke mindre enn fire t-banestasjoner; Hasle t-banestasjon, Carl Berner t-banestasjon, Ensjø t-banestasjon og Tøyen t-banestasjon. Det er +/- 1 km fra Tøyen togstasjon til hver av disse t-banestasjonene. Vi stiller spørsmål ved om en flytting av Tøyen togstasjon til Ensjø t-banestasjon vil gjøre stasjonen mer tilgjengelig for flere.

* Alle t-banelinjer passerer Jernbanetorget der Gjøvikbanen går til/fra. Ut fra dagens plassering og den korte avstanden til hhv. Tøyen, Carl Berner, Hasle og Ensjø t-banestasjon, samt bussforbindelser til hhv linjene 20, 21 og 60 i nærheten av Tøyen togstasjon er ikke stasjonen lite tilgjengelig, tvert i mot
?
* Det er kun 18 avganger som i dag stopper på Tøyen togstasjon på vei til Oslo S, 20 avganger på vei nordover. Oslo arbeiderparti sammenlikner de 200 passasjerene på Tøyen togstasjon med 67 000 passasjerer på Ensjø. Fire av Oslos fem t-banelinjer passerer Ensjø i dag, med omlag 200 avganger i døgnet. At det er langt færre passasjerer på Tøyen togstasjon enn på Ensjø t-banestasjon er derfor en selvfølge.
?
* I vinterhalvåret er perrongen på Tøyen togstasjon full av folk som skal ut i marka. Dette er et høyt skattet kommunikasjonstilbud for folk i Tøyenområdet i dag.
?
* Er det sannsynliggjort at flere vil bruke Gjøvikbanen om stasjonen flyttes til Ensjø, gitt dagens få avganger?
?
* Dette vil være et kostbart prosjekt med usikre samfunnsmessige gevinster
* Tøyen togstasjon ble for øvrig rustet opp i 2016

I mens vil vi oppfordre Bane Nor til å sørge for bedre skilting til Tøyen togstasjon fra de omkringliggende t-bane- og busstasjonene til, og til å informere bedre om at stasjonen finnes.