Nei til timer uten undervisning

Til: Alle som ønsker en rettferdig skole

I følge opplæringsloven § 1-2 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del, skal alle elever og lærlinger/lærerkandidater ha like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre. Opplæringsloven sier også at økonomi ikke er en tilstrekkelig begrunnelse for å ikke gi elevene den undervisningen de har krav på. I følge §3-47, syvende ledd, forutsetter organisert studiearbeid at eleven ønsker å utføre skolearbeid på denne måten, samt at vedkommende har en forhåndsavtale med faglærer eller rektor. Ved å organisere timer uten et ordentlig undervisningsopplegg eller lærer, har ikke vi som elever på Kongsberg videregående skole de samme forutsetningene som våre konkurrenter for opptak til videre utdanning. Vi mener vi har rett til like mye tid med faglærer som andre elever før eksamen, uavhengig av skolens økonomi.

Er du enig?