Bevar Arendal Bymark

Til: Arendal Kommune, Bystyret

Opprop om vern av Arendal Bymark!

Interessegruppa Bevar Arendal Bymark / øst, Naturvernforbundet, DNT Aust-Agder Turistforening og Arendal Natur og Ungdom mener at den planlagte E18-traseen mellom Tvedestrand og Arendal strider mot de overordnede intensjoner i Plan- og bygningsloven om hensyn til det biologiske mangfold i naturen, ivaretakelse av forebyggende folkehelse, samt sikkerhet for medborgernes rett til medvirkning i planprosessen.
Vi vil også hevde at den planlagte utbyggingen er grunnlovsstridig, med støtte i Grunnlovens paragraf 112.
En trafikksikker E-18 er viktig for Regionens vekstmuligheter, for næringsliv og arbeidsplasser, men kommunene skal også avveie hensyn til gode boområder, levekår, natur- og friluftsområder. I denne saken er det mulig å finne alternative løsninger som i større grad sikrer viktige arealressurser i et langsiktig perspektiv.

Den 18. november 2010 vedtok et enstemmig bystyre i Arendal følgende vedtak:
«Området fra Birkenlund inn mot Stølen (Eksisterende E-18) og Granestua og mot Dalen – Saltrød veien i Arendal øst har stor verdi som område for rekreasjon, og ligger i nær tilknytning til områdene i Arendal med størst befolkningskonsentrasjon. Eventuelle vegtraseer gjennom dette området (Bymarka) bør i hovedsak planlegges og utredes som tunneler.»

Det kan nå se ut til at politikerne i Arendal helt har glemt sine egne prioriteringer, og har i sin iver etter å få nasjonalt gjennomslag for ny E-18, satt alle hensyn til miljø, naturvern og folkehelse til side.
Arendal Bymark øst er et unikt område på 8 km2. Dersom man legger sammen den planlagte E-18 traseen, med areal satt av til industriområder, vil det redusere Bymarka med et område som tilsvarer mer enn størrelsen på 200 fotballbaner. Dette inngrepet utgjør 1,4 km2, eller totalt 17 % av Bymarka. På grunn av oppdelingen med tilførselsvei fra kysten til ny E-18, bringer man trafikkstøyen inn i hele friluftsområdet, og frarøver alle kommende generasjoner i sentrale Arendal muligheten til gode naturopplevelser og rekreasjon i gang- og sykkelavstand til eget bomiljø.

Bymarka i Arendal, gjør det mulig for mer enn 10.000 mennesker å gå rett ut i terrenget uten transportbehov, og for en by med store levekårsutfordringer, utgjør bymarka et meget viktig enkelttiltak som forebyggende element for generasjoner fremover.
Dersom den planlagte E18-traseen med tilførselvei fra Krøgenes og fra Longum blir gjennomført, vil Arendal miste sin store grønne lunge for all fremtid. Det kan vi som ansvarlige borgere rett og slett ikke akseptere!

De overordnede prinsippene i plan og bygningsloven krever at utbygger skal ta hensyn til det biologiske mangfold i naturen, sikre at forebyggende folkehelse blir ivaretatt, samt sikre medborgernes rett til medvirkning i planprosessen.

Vi vil med dette oppropet hevde at Arendal Kommunes vedtak om Kommunedelplan for ny E18 mellom Tvedestrand og Arendal 2. gangs behandling 31. mai 2012 ble fattet på et mangelfullt beslutningsgrunnlag fordi:
1. Vedtaket er gjort på et mangelfullt saksgrunnlag
a. Høringsuttalelsene var ikke vedlagt saksdokumentene.
2. Det finnes gode alternativer til valgt trase, som ikke medfører store inngrep i Arendal Bymark.
a. Alternativ løsning vil gi en vei med stor samfunnsnytte til hele Arendal øst, Eydehavn og Saltrøds 6000 innbyggere og legge til rette for vei til Arendal havn samtidig med E18 utbyggingen og derigjennom økte skatteinntekter til Arendal kommune.
3. Saksbehandlingen bryter med de overordnende prinsippene i Plan og bygningsloven. *
a. Innbyggernes ønsker om vern av bymarka har kommet sterkt til uttrykk i samtlige tidligere innspill til planprosessen, men dette har ikke blitt hensyntatt i slutt-behandlingen.
b. Hensynet til vern av verdifulle landskap og kulturmiljøer er ikke hensyntatt i tilstrekkelig grad
c. Hensynet til gode oppvekst og levekår er ikke hensyntatt i på tilfredsstillende vis. Bymarka er et gratistilbud som kan nås uten transport, og berører i særlig grad den delen av befolkningen som opplever levekårsproblematikk. Valg av trase gjennom bymarka er således et usosialt vedtak.
d. Hensynet til fremme av befolkningens helse og motvirkning av sosiale helseforskjeller er i liten grad hensyntatt da trasevalget tvinger Arendals befolkning til å benytte transport dersom man ønsker å komme ut i uberørt natur.
e. Medborgernes rett til medvirkning ikke er ivaretatt i tilstrekkelig grad, da høringsuttalelser ikke er lagt vekt på i valg av endelig trase. Dette på tross av sterkt engasjement fra Arendals befolkning under hele saksgangen. Arendal bystyre har til og med gått imot sitt eget vedtak av 18.11.2010 om verdien av bymarka i et folkehelseperspektiv.
4. Den planlagte E-18-traseen mellom Tvedestrand og Arendal bryter mot Grunnlovens paragraf 112.

Vi krever:
1. Varig vern av Arendal Bymark Øst og vedtak om markagrense nå!
2. Ny tilførselsvei fra kysten til E-18, lenger øst
3. Nytt bystyrevedtak i Arendal som vedtar ny trasé og kryss utenom Arendal Bymark Øst

«Det er friluftslivets år – Ta marka tilbake!»

Interessegruppa Bevar Arendal Bymark / øst
Naturvernforbundet