Pressemelding for den nye regjeringens statsbudsjett 2014

Til: Kunstarbeidere i Norge

Kulturministeren ønsker å fremme et budsjett som skal skape tryggere hverdag for folk, høye kvaliteten og satsing på innhold fra aktørene innen kulturfeltet. Det er ordene. Her er handlingen:
Alle midlene i Post 74, 15 millioner frigjorte midler i 2014 som skulle gått til de nye 10-årige stipendene Etablerte- og Seniorstipend som vi allerede har søkt på i år, er fjernet med et pennestrøk av Høyre og Fremskrittspartiets regjering.
Dette rammer billedkunstnerne aller hardest fordi vi hadde flest hjemler i kvotefordelingen blant kunstnerne i denne posten. Grunnen til at vår kunstnergruppe er mest avhengig av stipend er at vi ikke er ansatt i institusjonene vi stiller ut ved og gjennom forskningen påviselig har aller lavest inntjening fra vårt kunstneriske virke, på tross av høy kvalitet, aktivitet og langt utdanningsløp.
For oss er dette en katastrofe og en bitter arv fra Kulturløftet som skulle gi bedre vilkår for profesjonelle kunstnernes virke, der kvalitet, internasjonalisering, nytenking og innovasjon lå til grunn for satsingen. Vi er nødt til å finne fornuftige folk å samarbeide med for å stoppe dette, som vil ramme den viktige verdien av kontinuitet i profesjonelle kunstnerskap, som ordningen særlig var myntet på og som står for den kunsten som er av aller høyest kvalitet. De 10-årige stipendene følger en tankegang om å ivareta et livsløps-aspekt ved stipendet, der man utfaser både GI og Stipendet for eldre fortjente kunstnere til fordel for dette. Nå begge deler borte og vi får håpe dette er politikk som kun Høyre og Frp stiller seg bak.
Det er et paradoks at den samme regjeringen ønsker å gi store økninger til et Kunnskapssenter og til forskning og utredning, når den ikke tar konsekvensene av den forskningen som allerede foreligger. Kunstnerne som leverer innholdet i institusjonene har ikke fulgt den økning vi har sett i resten av Kulturløftet, som har gått mest til bygg, drift og byråkrati. Billedkunstnerne posisjon svekkes ytterligere fordi vår økonomi ikke henger sammen med institusjonenes og følgelig da heller ikke styrkes ved økninger til dem. Det er derfor et kutt i stipendpotten rammer vårt felt aller hardest. Her svekkes grunnlaget for kvalitet i produksjonene og nyskapingen i feltet.
Nå er det bare å brette opp ermene og kjempe for å beholde det lille vi hadde i den store sammenhengen og få folk til å se hvilken ressurs de fjerner grunnlaget til.
Hilde Tørdal, Styreleder, NBK