Underskriftskampanje mot dobbeltsporet jernbane i Hamars strandsone

Til: Alle som synes det er viktig å bevare Hamars strandsone og bymiljø slik at byen ikke blir ødelagt for de neste 100 år!

Jeg krever at ny dobbeltsporet jernbane legges i tunnel gjennom Hamar for å sikre at byen får fri tilgang til Mjøsa og et godt bomiljø for byens og nærmiljøets innbyggere!

Jeg ønsker med min underskrift å bidra til å stoppe planene for nedbygging og forringelse av strandsonen. Det er blant annet planlagt en massiv jernbanebro rett gjennom byens stolthet; båthavna, Skibladnerbrygga og bystranda vår "Koigen". Samme bro er foreslått både i Kommuneplan Hamar 2011-2022 og Jernbaneverkets Konseptvalgutredning.

Realiseres disse planene vil Hamar for uoverskuelig fremtid, minst 100 år, legges bak en "jernring" av en jernbanekonstruksjon plassert ute i Mjøsa (se bilder på www.jernbaneitunnel.com). Vi vil feks. ikke lenger kunne se over til Helgøya fra brygga, men rett inn i en jernbanekonstruksjon. Dette vil ikke bare ødelegge vår kontakt med Mjøsa, men også innebære en massiv støyøkning fordi det skal fremføres mange flere tog, og særlig godstog, i løpet av døgnet.

Med min underskrift ber jeg våre folkevalgte om å stå sammen på tvers av partigrenser og kreve Hamars rett til å ikke bli frarøvet et av byens fremste fortrinn, nemlig nærheten til og kontakten med Mjøsa!