Støtt NOoSPHERE Arts som arena for norsk kunst i New York!

Til: Norske kulturmyndigheter

Den 4. februar 2011 åpnet det kunstnerstyrte nonprofit-galleriet NOoSPHERE Arts – tidligere kalt .NO – i Lower East Side-galleridistriktet på Manhattan for å vise prosjektet The NORTH STARS Series - en utstillingsserie med 32 aktuelle norske kunstnere. Initiativet, tatt av den norske billedkunstneren Sol Kjøk, fikk fabelaktig oppslutning - både blant deltakere, publikum og presse, og erfaringen viste hvor stort behov det er for et utstillingsvindu for norsk kunst i dette internasjonale knutepunktet. Dette var bakgrunnen for at det frivillige teamet som driver visningstedet, satte alt inn på å gjøre det som i utgangspunktet impulsivt ble startet som et tidsavgrenset tiltak, om til en permanent plattform og døråpner for norsk kunst på denne viktige scenen.

NOoSPHERE har nå vært i virksomhet i snart to år, og visningsrommet har allerede fått mye internasjonal oppmerksomhet. Stedet oppfattes av det det amerikanske publikum som en offisiell utenrikspost for norsk samtidskunst, og denne viktige posisjonen ønskes videre styrket i samarbeid med fagmiljøene hjemme i Norge. Hittil har NOoSPHERE vært drevet på idealistisk vis, med en kombinasjon av utstrakt gratisarbeid, private midler, kollegialt samarbeid utstillerne imellom - og sporadisk, prosjektbasert støtte fra norske og utenlandske organisasjoner. Slike uforutsigbare arbeidsforhold er imidlertid ikke bærekraftige på sikt. For å kunne videreutvikle en allerede eksisterende og velfungerende arena til en faglig enda bedre, framtidsrettet og levende plattform for produksjon og formidling av profesjonell norsk kunst og kultur, er det nødvendig at norske kulturmyndigheter bidrar med fast støtte til videre drift.

Ved å skrive under på dette oppropet, gir du uttrykk for din støtte til NOoSPHEREs virksomhet og oppfordrer norske kulturmyndigheter til å gjøre sitt for at dette tiltaket skal komme mange flere norske kunstnere til gode i framtiden.