Nei til dumping av gruveslam i Repparfjorden !! - underskrift.no
underskrift.no

Nei til dumping av gruveslam i Repparfjorden !!

Miljø

Til: Klima- og forureiningsdirektoratet (Klif)

Da Folldal verk drev kobberutvinning i Kvalsund på slutten av 1970-tallet, gikk villaksstammen i Repparfjordelva drastisk ned. I dag regnes Repparfjordelva for å være blant landets ti beste lakseelver. Hvitfisken i fjorden var ikke egnet som matfisk, gjellene var fulle av slam og slim å fisken luktet forferdelig. Fiskekjøperne nektet å ta i mot fisken.
Nå vil selskapet Nussir gjenoppta kobberdriften, men i betraktelig større skala. Fjorddeponiet som er foreslått som eneste aktuelle alternativ, dersom prosjektet skal være lønnsomt nok, innebærer at det i første omgang årlig dumpes to millioner tonn gruveavfall med høyt innhold av tungmetaller, særlig kobber, i en nasjonal laksefjord. Planlagt driftsperiode er foreløpig 15 år.
Kobberinnholdet i avgangen fra Nussir er tre ganger høyere enn grenseverdien for Klima-og forurensningsdirektoratets miljøklassifisering i gruppe fem, som betyr “Svært dårlig”. Det betyr at akutt toksisitet kan oppstå i sedimentene. Avgangen er så giftig at den ikke kan brukes som fyllmasse, ved for eksempel flyplassen i Hammerfest.
Hvorfor skal det da tillates å slippe det ut i en nasjonal laksefjord (eller i havet for øvrig)? Vi kan ikke akseptere at miljøet skal ofres for at noen skal berike seg på å hente mineraler ut av norske fjell på en billigst mulig måte.
Det er begrenset hvor lenge en kan leve av frisk luft og rent vann, vi må ha industri og arbeidsplasser så vi ønsker ny gruvedrift velkommen, men vi sier: NEI TIL DUMPING AV GRUVESLAM I REPPARFJORDEN !!