Vern av Kvithei

Til: Sola kommune

Vi sier nei til ytterligere utbygging av området Kvithei/Soldalen i Hålandsmarka, Sola sør. Vi krever

- en umiddelbar stans av planene for boligutbygging og adkomstvei i området, på grunn av manglende kunnskapsgrunnlag og føre var prinsippet i Naturmangfoldsloven.

- en konsekvensutredning med henvisning til rødlisteartene i området, med henvisning til at hele området er oppgitt som Kystlynghei med stor regional og nasjonal verdi i henhold i henhold til Direktoratet for Naturforvaltning, og med hensyn til å bevare et særs unikt frilufts- og rekreasjonsområde for nåværende og kommende generasjoner.

- at området Kvithei slås sammen med LNF-områdene rundt for å beholde dette området som et sammenhengende hei og kulturlandskapsområdet fra Tjelta/Tormodvarden til Vigdel og Soldalen.

- at Kvithei og de tilgrensende områder fra Tormodsvarden til Vigdel og Soldalen får ytterligere vernestatus som landskapsvernområde, for å bevare et område av stor biologisk, estetisk og landskapsmessig verdi.