Still krav til kvalifikasjoner for elektrofagfolk

Til: Justis- og politidepartementet

Forskrift om Kvalifikasjoner for Elektrofagfolk er under revidering. Signalene som er kommet tyder på at kravene til de som skal få lov til å arbeide med elektriske anlegg skal mykes opp. Dette vil i ytterste konsekvens føre til en betydelig økning av farlige feil i elektriske anlegg i Norge.
Strøm er en farlig vare alle er i nærheten av hver dag. Tenk alle de tingene vi har rundt oss som bruker strøm: Lys, varme, hvitevarer, TV, telefoner, heiser osv. Tenk deg et samfunn der det er farlig å bruke disse tingene!

Vi trenger et seriøst arbeidsliv – nei til useriøse firmaer med ”montører” uten fagutdanning

EØS-systemet gjør at utenlandske firmaer kan konkurrere om oppdrag i Norge. EU-reglene er til for å skape fri flyt av bl.a. arbeidskraft, uten tanke for elsikkerheten. Vi ønsker seriøse arbeidere velkommen. Men vi vil ikke akseptere at useriøse bedrifter skal sette standarden i arbeidslivet. Det må derfor stilles samme krav til kvalifikasjoner for utenlandske bedrifter som til de som er etablert i Norge. De som ikke kan doku- mentere tilsvarende kvalifikasjoner som norsk fagutdanning, må avlegge fagprøve i Norge.

Vi krever:
* at forskriften sikrer kvalifikasjonene for elektroarbeiderne fra alle land slik at kunden kan være trygg på elsikkerheten
* at elektrofagarbeideren skal være fast ansatt i en bedrift med ordnede lønns- og arbeidsforhold
* at den faglige ansvarlige (installatøren) og fagarbeideren (montøren) skal være ansatt i samme bedrift
* at inn- og utleie bare skal kunne foregå mellom bedrifter som omfattes av forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagarbeidere
* at krav til fagopplæring også skal gjelde ansatte hos produsent av elektrisk utstyr/maskiner

Signeres av: Alle som bruker strøm